Auteur Topic: Zijn de latere bouwjaren echt zoveel beter?  (gelezen 6688 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gorby

  • Gast
Zijn de latere bouwjaren echt zoveel beter?
« Gepost op: dinsdag 11 oktober 2011, 22:52 uur »
Wel edelgestrenge PCers,

Er is weer een wannabee PC-rijder bij gekomen.  ::) Mijn nickname is Gorby en ik woon in Friesland.
Ik heb 10 jaar lang gereden op mijn ouwe trouwe Kawasaki Z1000ST van '79 en nu is het tijd voor wat anders.


Ben druk op zoek naar de juiste PC voor mijn beurs en wensen en heb een paar kandidaten zien staan. :P

Het zit in mijn aard om het internet af te schuimen naar informatie als ik ergens in geinteresseerd ben - en dat is dus de Pacific Coast.
Ik heb al heel veel dingen gelezen en bekeken op youtube. Het staat als een paal boven water dat mijn volgende bike een PC800 wordt.
In 1 van de artikelen kwam ik de onderstaande zinsnede tegen:

The major changes to the bike occurred before the 1994 model was released. Honda made several hundred minor adjustments to the original design to make the bike smoother and quieter and was quite successful to that end. The 1994 and newer models were a significant improvement in rider comfort and noise level over the original version.

 ??? ??? ??? Enig idee of de verschillen tussen de 'oudere' en 'nieuwere' modellen heel duidelijk aanwezig zijn? Herkent iemand zich in die tekst, of is het spijkers zoeken op laag water. Ik heb er nog geen eentje gekocht, dus ik kan er bij mijn aankoop nog rekening mee houden.

Ik ben erg dankbaar voor input op dit punt.

Groet Gorby

Offline rob_glpc

  • Wordt echt goed
  • ***
  • Berichten: 187
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: Zijn de latere bouwjaren echt zoveel beter?
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 10 november 2011, 02:56 uur »
hallo gorby, mijn nachtrust is een beetje onderbroken en dacht 'ach, ik ga even rondneuzen op het net' ;
ik heb geen idee of jongere pctje iets aan de betere hand is dan oudere pctje ; ik denk dat het
afhankelijk is van hoeveel eigenaren zijn er geweest, hoe is de 'brommer' behandeld door de verschillende
eigenaren, goed bijgehouden (onderhoud/service) en dat meer van die dingen ; ja en verder, als je een
pctje wil kopen, dan zou ik zeggen, maak een proefrit, pak desnoods de grote weg, waar je even op zijn
staart kan trappen (waar je 100/120 mag rijden) , beetje door een dorp/stad rijdt en weer terug ; je
krijg dan een rij impressie , maar belangrijkste dat je een goed gevoel hebt dat de 'brommer' goed aanvoelt
als je op zit, mee rijdt ; maar je weet dat er hier en daar klein werk is, helaas is dat er altijd aanwezig ;
nog beter denk ik, als je eerder op een andere pctje heeft gereden uit je omgeving dat ook nog eens 100%
goed is, dan heb je een vergelijking     8) 8) 8)

verschillende engels talig forums geven inderdaad dat er wel verschil in zit, maar qua motor techniek vind ik
persoonlijk vrij nihil is ; helaas heb ik voorlopig nog geen pctje onmoet, bj. 1995/1996/1997/1998 ; recent
heb ik ze te koop zien staan, jammer genoeg alleen in USA en de prijzen liggen tussen 3500 en 4500 US
dollar ;
 :P :P :P :P
succes met het vinden van jouw pctje, groetjes    rob
Uit 'Motorrijden zonder God' : Vrijheid is niet het doel, maar is een middel om menswaardig te leven.

Offline frans

  • MV Pacific Coast Nederland
  • Kan niet beter, hoewel moet wel blijven posten
  • *
  • Berichten: 570
  • Country: nl
  • Geslacht: Man
  • mooi blauw is niet bezopen
    • Bekijk profiel
Re: Zijn de latere bouwjaren echt zoveel beter?
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 10 november 2011, 11:11 uur »
Wel edelgestrenge PCers,
Hoebedoelu? Over dat edel wil ik niet strijden (mag ieder voor zichzelf uitmaken) maar gestreng? En ik dacht altijd dat het zo'n gezellig clubje was!

The major changes to the bike occurred before the 1994 model was released. Honda made several hundred minor adjustments to the original design to make the bike smoother and quieter and was quite successful to that end. The 1994 and newer models were a significant improvement in rider comfort and noise level over the original version.

Enig idee of de verschillen tussen de 'oudere' en 'nieuwere' modellen heel duidelijk aanwezig zijn? Herkent iemand zich in die tekst, of is het spijkers zoeken op laag water. Ik heb er nog geen eentje gekocht, dus ik kan er bij mijn aankoop nog rekening mee houden.
Volgens mij wordt dat toch lastig: comfortabeler en stiller. Ik vind de mijne (en ook mijn vorige) al zo stil en uiterst comfortabel (bij een rondrit van een week door Schotland waren het altijd de beide anderen die een pauze wilden, beiden een BMW R100RT).
Belangrijkste verschil lijkt mij dat de '89-ers een beroerde generator hadden, maar de meeste daarvan zullen al wel vervangen zijn tussen de 20.000 en 40.000 kilometers. En de allerlaatste hadden niet meer het ingebouwde voorwiel, slechts een 'cycle fender'.
Ik heb nooit van iemand gehoord dat de latere beter waren.
Zou geen aankoopcriterium moeten zijn. Ga voor lage kilometers dan kun je er lang plezier van hebben. Enkele klokjes rond is geen uitzondering!

frans

Offline mothergoose

  • Bestuur
  • Kan niet beter, hoewel moet wel blijven posten
  • *
  • Berichten: 3204
  • Country: nl
  • Geslacht: Man
  • Loves the PC, Rides a Goldwing
    • Bekijk profiel
Re: Zijn de latere bouwjaren echt zoveel beter?
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 10 november 2011, 11:45 uur »

Enkele klokjes rond is geen uitzondering!


Dan heb ik nog even te gaan met net 30000mijl op de teller :D :D :D

Gr.  Jurgen (die ook geen verschil zit tussen de eerste en de latere modellen)
Don't be afraid your life will end... Be afraid it will never begin!!!

Offline PC Rider

  • Kiependarp
  • MV Pacific Coast Nederland
  • Kan niet beter, hoewel moet wel blijven posten
  • *
  • Berichten: 3112
  • Country: nl
  • Geslacht: Man
  • When nothing goes right, go left
    • Bekijk profiel
    • Foto's PC800
Re: Zijn de latere bouwjaren echt zoveel beter?
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 10 november 2011, 14:31 uur »
Volgens mij kan je een dergelijke vraag het beste voorleggen aan Fran├žois, die heeft een "oude" gehad en nu een nieuwe PC.

Misschien dat hij een mening heeft...... ::) ::) ::) ::) ::)

http://www.pc800.nl/index.php?action=profile;u=121

Groet'n uut 't Kiependarp  PC Rider
Traveling by car is like watching a movie, but traveling by motorcycle is like being in one.

Offline zwier

  • MV Pacific Coast Nederland
  • Is echt goed
  • *
  • Berichten: 254
  • Country: nl
  • Geslacht: Man
  • Dit forum is het helemaal !
    • Bekijk profiel
Re: Zijn de latere bouwjaren echt zoveel beter?
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 10 november 2011, 19:37 uur »
De 1989 heeft dat het achterwiel aan kan lopen aan de binnenkant.
Ook is er op een gegeven moment (jaar ? ) de carburatie verbeterd.
Honderden verbeteringen lijkt mij 100 keer overdreven. Jan

Gorby

  • Gast
Re: Zijn de latere bouwjaren echt zoveel beter?
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 11 november 2011, 11:40 uur »
Kreeg pas net een bericht binnen dat er een reactie op mijn post was.  :o  Dus reageer ik nu pas op alle adviezen.

Heb inmiddels twee PC's van '89 gereden. De ene reed als een trein, maar was optisch niet zo mooi. De ander was mooi, maar reed niet vertrouwenwekkend.
Het is dus gewoon een kwestie van de juiste treffen.

Inmiddels ben ik voorzien van een PC. :D  Het is een zwarte van bouwjaar 1995. Hij is van een 'oud' lid van de PC club geweest. Hij rijdt als een zonnetje en is optisch heel netjes. Ik ben er al een paar keer op weg geweest en ben erg blij met de keuze. Lekker uit de wind op de snelweg met de grote kuip, maar lekker wendbaar in de stad. Waarom hebben niet alle fietsen die eigenschappen. Het kan kennelijk wel!

Mijn vorige (eerste) fiets heb ik 10 jaar gehad en ik denk dat ik met deze fiets ook minimaal een decenium zal rijden.
En dan die kofferbak. ;D ;D ;D Ideaal!

Offline rob_glpc

  • Wordt echt goed
  • ***
  • Berichten: 187
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: Zijn de latere bouwjaren echt zoveel beter?
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 11 november 2011, 20:29 uur »
 :D :D :D  gorbyyyyy , van harte met je 'nieuwe' pctje en welkom bij de tupperware club ;

zo zie je maar, ga op je eigen gevoel af, 'brommer' moet goed aanvoelen zodra je de gas open trekt,
je hebt goed aangedaan om een keuze te maken ; vanaf deze plek een veilig mijlen/kilometers
toegewenst ; hoop in de toekomst tegen te komen in 1 van de toerritjes   ;D ;D ;D

groetjes,  rob
Uit 'Motorrijden zonder God' : Vrijheid is niet het doel, maar is een middel om menswaardig te leven.