Auteur Topic: Koppeling problemen  (gelezen 2395 keer)

Offline Martin Molema

• mag verkopen
  • *
  • Country: nl
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • Mijn persoonlijke Website
Koppeling problemen
« Gepost op: woensdag 28 augustus 2019, 12:30 uur »
Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje. Gisteren ochtend wilde ik wegrijden op mijn PC800 ('89) en dat gaf een probleempje. Nadat de motor netjes startte wilde ik wegrijden. Dus koppeling hendel stevig ingeknepen en met de voet in de 1e versnelling. Rijd dat ding meteen weg! Hij sloeg gelukkig af, maar dat was even schrikken. Even flink gepompt met de koppelingshendel en toen leek alles weer op orde. Eerste paar minuten moest ik de hendel wat steviger inknijpen om goed te ontkoppelen, en hij greep wat eerder aan. Maar eenmaal op de snelweg (5 minuutjes later) was het eigenlijk al weg. De rest van de dag weer de gebruikelijke response.
Ik kon op het eerste gezicht geen lekkage vinden, maar vraag me serieus af of het verstandig is om dit na te laten kijken . De dag er voor ook 150km gereden zonder enige problemen. De terugreis gisteren ook geen probleem.

Groeten Martin
PC800 1989.

Offline rongoos

• mag verkopen
  • *
    • Bekijk profiel
Re: Koppeling problemen
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 29 augustus 2019, 11:37 uur »
Ik heb geen oplossing voor je, maar ik ervaar dezelfde klacht terwijl er bij mij een nieuwe koppeling in zit. Althans de platen en de koppelingscilinder zijn respectievelijk nieuw en gereviseerd. Maar wat jij zegt heb ik ook al een paar keer gemerkt. De allereerste koppeling lijkt het niet of hij niet goed ontkoppelt. De motor springt soms gewoon vooruit terwijl je hem in 1 zet. En net als bij jou schakelt en koppelt hij voor de rest perfect. Vreemd klachtje maar ik heb zoiets ach een ouwe motor heeft soms zijn eigenaardigheden  ::)

Offline mothergoose

• Bestuur
  • Kan niet beter, hoewel moet wel blijven posten
  • *
  • Loves the PC, Rides a Goldwing
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 29 augustus 2019, 14:52 uur »
Ik zal me wel vergissen, maar volgens mij heeft de PC een natte koppeling en haalt de olie ervoor uit het blok. Kan het zijn dat er verkeerde olie in heeft gezeten danwel zit waardoor de platen kleven?Zo klinkt het wel namelijk, als je even rijdt is het minder of zelfs weg. Dan is de olie warm en reageert anders dan koud. Misschien spoelen met Forteflush erin?

Ik hoop dat jullie het snel vinden, kan me voorstellen dat het niet lekker rijdt.

Gr.  Jurgen
Don't be afraid your life will end... Be afraid it will never begin!!!

Offline rooyenan

• Administrator
  • Kan niet beter, hoewel moet wel blijven posten
  • All there is to know about PC's!
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 29 augustus 2019, 18:25 uur »
Dit probleem klinkt mij gelijk aan het probleem wat we afgelopen maand in onze auto hadden: Koppeling intrappen, proberen te schakelen en afslaande motor….
Na enig onderzoek bleek de koppelingspomp te lekken. Pedaal bleef dan ook volledig beneden staan (geen druk!).
Door het pedaal omhoog te trekken en vervolgens aan aantal keren te pompen kreeg ik dan de koppeling weer vrij.

Kijk in dit geval dus eens naar een revisies voor de koppelingspomp:
B.v. https://www.mpartz.nl/koppelingspomp-hendel-honda-pc800-pacific-coast-1989-1995-reparatieset-p-37300m18114y?gclid=EAIaIQobChMIlNrisL6o5AIVieN3Ch368wh_EAQYAiABEgIvsvD_BwE

Misschien dat dat de oplossing is!!

Offline Tom

• MV Pacific Coast Nederland
  • Wordt echt goed
  • *
  • Dit forum is het helemaal !
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 29 augustus 2019, 23:35 uur »
Het probleem ken ik ook.

Het is waarschijnlijk klevende koppelingsplaten.

Mijn oplossing: voorrem ingetrokken houden bij het inschakelen van de eerste versnelling.
Daarna zijn de koppelingsplaten los en kan gewoon weer rijden.

Groeten Tom

Offline Martin Molema

• mag verkopen
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 31 augustus 2019, 15:47 uur »
Mensen bedankt voor het delen van jullie ervaringen en tips. Ik ga het in de gaten houden. Het seizoen duurt niet al te lang meer en ik heb de afgelopen tijd al de nodige kosten gemaakt dus een revisie stel ik liever nog even uit.

Groeten Martin
PC800 1989.

Offline Martin Molema

• mag verkopen
  • *
    • Bekijk profiel
Re: Koppeling problemenG
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 08 oktober 2019, 15:10 uur »
En daar is dan de terugkoppeling... (ik ben dol op woordgrapjes maar dit is minder leuk)

ZOndag de motor gestart, goed warm laten lopen om de olie op te warmen . En na 3 keer de koppeling stevig inknijpen sloeg de motor domweg af terwijl hij gewoon in zijn vrij stond. Dat beloofde niet veel goeds. Weer gewoon gestart en dat verliep keurig.
Wegrijden was enigszins problematisch.. in de versnelling zetten met de koppeling helemaal aangetrokken zorgde er voor dat de motor meteen weg wilde rijden. Ook het schakelen naar de twee was lastig. Afslaande motor, niet meer in zijn vrij te krijgen. Dat soort dingen.

Conclusie?! Anyone? Ik vermoed zelf dat de koppeling dus óf vast zit op motor niveau of dat de aansturing via de kabel stuk is.

Kan iemand daar iets zinnigs over zeggen en een schatting doen wat een reparatie kost?

Alvast mijn dank

Groeten MArtin
PC800 1989.

Offline Tom

• MV Pacific Coast Nederland
  • Wordt echt goed
  • *
  • Dit forum is het helemaal !
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 09 oktober 2019, 12:43 uur »
Hallo Martin

Er zit geen koppelingskabel op de motor.
Het is een Hydraulische koppeling.
Hoe is de olie die er in zit?
Zit er genoeg olie in? of pompt die lucht?

Waar woon je ?

Groeten Tom

Offline Martin Molema

• mag verkopen
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 10 oktober 2019, 18:33 uur »
Hoi Tom,

Ik woon in Meppel. Genoeg motorzaken om onderhoud te laten doen. Ik was me inderdaad bewust dat de koppeling hydraulisch is, en dat er een leiding loopt ipv een kabel. Onhandig geformuleerd dus :)

Als ik de hendel intrek voel ik eigenlijk amper weerstand, behalve die van de veer die hem weer in originele positie trekt. Hoe kan ik zien hoe het er voorstaat met de olie (in de hydrauliek neem ik aan?).

En kan de kwaliteit van de olie in de motor nog van invloed zijn?

Overigens: ik had het idee dat de motorfiets erg zwaar was bij het terug naar huis duwen. Heb dat ooit eerder moeten doen met een defecte accu, maar nu was ik na 200 meter compleet gesloopt (of ik word echt oud)......

Greets Martin
PC800 1989.