Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Topics - Martin Molema

Pagina's: [1]
1
Techniek / Motor lekt olie - vermoedelijk koppakking lekkage
« Gepost op: donderdag 15 september 2022, 19:34 uur »
Beste mensen,

Recentelijk weer op de motor weggeweest en bij terugkomst netjes op de oprit geplaatst. De volgende enkele donkere vlekken onder motor. Met de vinger langs de onderkant van het blok: inderdaad lijkt het op olie lekkage.

Na een paar weken en vakantie pas tijd gehad om er naar te kijken. Dus veel kuip-delen verwijderd en het zichtbare deel van het motorblok grondig schoon gemaakt. Daarna zonder de kuipdelen opgestapt en naar de reparateur gereden. Tot mijn verbazing geen drup olie onder het blok. Echter, na 2 dagen de garage gebeld en zij claimen dat er wel olie onder het blok lag. Enige inspectie door de monteur levert op dat er aan de bovenkant zaken lekken, vermoedelijk de koppakking. Hij schijnt moeite te hebben met het vinden van een vervangende koppakking. Ik heb ondertussen hier wat topics gelezen, en zie dat er meerdere koppakkingen zijn. Een simpele 'first-hit-on-google' zoekactie en ik vind dit : https://japparts.nl/index.php?main_page=index&cPath=830_884_886_2371_2372.

Is dat wat ik mogelijk nodig heb als blijkt dat het echt de koppakking is?

Clublid Tom heeft me ook al eens heel fijn geholpen bij het reviseren van koppeling en remklauwen, waarvoor mijn dank. Hij gaf aan dat doorrijden kan 'totdat het te erg wordt'. Ik heb weinig vertrouwen in een motor die onderaan motor lekt dat mogelijk op je achterwiel terechtkomt......



Groeten Martin

2
Techniek / Koppeling problemen
« Gepost op: woensdag 28 augustus 2019, 12:30 uur »
Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje. Gisteren ochtend wilde ik wegrijden op mijn PC800 ('89) en dat gaf een probleempje. Nadat de motor netjes startte wilde ik wegrijden. Dus koppeling hendel stevig ingeknepen en met de voet in de 1e versnelling. Rijd dat ding meteen weg! Hij sloeg gelukkig af, maar dat was even schrikken. Even flink gepompt met de koppelingshendel en toen leek alles weer op orde. Eerste paar minuten moest ik de hendel wat steviger inknijpen om goed te ontkoppelen, en hij greep wat eerder aan. Maar eenmaal op de snelweg (5 minuutjes later) was het eigenlijk al weg. De rest van de dag weer de gebruikelijke response.
Ik kon op het eerste gezicht geen lekkage vinden, maar vraag me serieus af of het verstandig is om dit na te laten kijken . De dag er voor ook 150km gereden zonder enige problemen. De terugreis gisteren ook geen probleem.

Groeten Martin

3
Techniek / Meerdere vragen en problemen
« Gepost op: zaterdag 26 mei 2018, 17:19 uur »
Beste motormuizen,

Ik heb een pechweek... d'r gaat hier van alles stuk aan auto en motor. Even focus op de motor: ik heb een PC800 uit 1989 en vorig jaar eindigde ik met een defecte spanningsregelaar en kapotte accu. Samen met jullie uitstekende hulp heb ik toen de boel vervangen: nieuwe spanningsregelaar met thermische pasta gemonteerd en de accu vervangen. Liep weer als een zonnetje.

Nu heb ik de motor zondag uit de stalling gehaald (ja, dat is errug laat maar ik heb een dubbele schouderblessure en da's niet veilig rijden)..... na 3x starten liep de motor weer. Even een kilometer of 50 gereden. Ging ook prima; stationair liep hij ook zonder hikken of problemen.

Dus dinsdag wilde ik de motor starten (alle bagage ingepakt, motorpak aan, helm op; je kent dat wel). Maar bij het omdraaien van de sleutel ging er geen lampje branden; alles dood. De hoofdzekering is nog in orde. Vandaag even de spanningsmeter op de accu gezet: 3,3Volt.... :( Als ik contact maakt schiet ie terug naar nul Volt... iemand nog een tip? Ik kan wel spanningsregelaars en accu's blijven vervangen maar is er iets anders dat dit kan veroorzaken?

Ik heb inmiddels een afspraak bij een garage in de buurt dat ze hem komen ophalen...maar geef de mannen graag wat concrete tips om hun Sherlock Holmes werk te verkorten.

Dan nog twee andere dingen:
* ik heb mijn spiegel er vandaag ook nog afgetikt. Kan ik prima terug monteren, maar de bekabeling is ook los. Ik zie in het electrisch schema dat er 3 draden moeten zijn. Ik zie er maar twee uit de carosserie komen (zie foto? op http://molema.org/pictures/?dir=/Martin/PC800/Spiegel), met 3 aansluitpunten......... dus...... iemand een tip hoe dat te repareren?
* ik heb een nieuwe voorband nodig. heb er nu een Dunlop K555F op zitten (120/80 17). Dat is volgens de garagemeneer een wat afwijkende maat: meestal zijn ze maar 70 hoog ipv 80.  Moet ik daar nog wat mee? Ik vermoed dat zo'n afwijkende band dus ook weer duurder zal zijn. Vandaar mijn vraag (ik ben Zeeuws van afkomst, dus vandaar).

Groetjes Martin

PS: het is heerlijk weer de komende week dus ik zie wel of er iemand antwoord voor volgende weekend ;)

4
Techniek / Mogelijk defecte accu en spanningsregelaar
« Gepost op: donderdag 25 mei 2017, 17:07 uur »
Hallo luitjes,

Al jarenlang plezier van mijn '89 PC800 (sinds 1997), maar nu ben ik ook aan de beurt met mogelijk defecte accu en spanningsregelaar. Wat is er gebeurd: afgelopen weekend een flink stuk wezen rijden: 3uur aaneengesloten. Toen ik eindelijk besloot om bij de amerikaanse vreetgigant in Zwolle van het toilet gebruik te maken begaf mijn motor het ineens. Stilstaand op zoek naar een parkeerplekje viel de motor helemaal uit. Daarna met de sleutel ook uitgezet. TOen ik weer contact maakte bleven alle lampjes uit.
Dit is me al eens overkomen, en toen bleek het de hoofdzekering te zijn (ik had ondertussen al een nieuwe accu gekocht). ... maar helaas bleken alle zekeringen nog in orde.

Dus de ANWB gebeld. Halve kuip verwijderd om overal goed bij te kunnen en zaken door te meten. De meneer van de ANWB heeft de accu belast en onbelast gemeten. Onbelast netjes 12.1V. Echter als ik het contact aanzet (en de lampen dus stroom trekken) viel ie meteen terug naar 0V (nul volt ja).

Met behulp van de startkabels liep ie weer als een zonnetje maar viel al vrij snel weer uit. Dus maar even verder gemeten. Terwijl de motor liep even de accu spanning gemeten: netjes iets boven de 12V (weet niet meer precies). Echter met een beetje toeren maken vloog de spanning richting de 16V of nog hoger. Dat heeft mijn accu vermoedelijk niet overleeft...... Meneer van de ANWB gaf aan dat deze motor een zwakke spanningsregelaar heeft en dat die hoge spanning dus de accu gesloopt heeft.

Ben weer netjes thuisgekomen; moest nog 20km naar huis. Kreeg een mega-condensator met kroko-klemmen op de accu gemonteerd die de spanningspieken (te veel toeren) en dalen (stationair bij het stoplicht) moest dempen. Met lopende motor en de condensator achter de accu verstopt de kuip weer gemonteerd en met de benzinemeter al bijna in het rood naar huis gesukkeld....

Nu dus thuis de accu en de spanningsregelaar verwijderd. In de handleiding van de PC800 staat dat je dat ding kan doormeten. Maar wat ik ook doe ik meet geen weerstand........da's vast bijzonder...

Afijn..... klinken de zaken hierboven bekend? Hoe kan ik zeker weten dat mijn accu én de regelaar defect zijn? En zijn er goede plekken om zo'n regelaar aan te schaffen? Ik heb wat lopen zoeken:

http://www.mcw-onderdelen.nl/index.php?item=spanningsregelaar-_--rr65_sh541-12&action=article&aid=5780&lang=NL
http://www.svolta.nl/spanningsregelaar/7264-spanningsregelaar-sh609-12.html
https://www.bol.com/nl/p/spanningsregelaar-honda-pc-800-pacific-coast-1989-1998-pc800-rc34-ymp-sp1/9200000057118636/
https://www.boonstraparts.com/en/part/honda-vfr-400-r-(vfr400r)-regulator-/-rectifier-1987-sh609-12&ID=B10000BFN9

Ik rij misschien een paar duizend kilometer per jaar, al wordt dat mogelijk meer ivm veranderingen in mijn vervoerssituatie. Drie uur achtereen rijden is voor mij best wel lang; normaliter rij ik eens een uurtje en stap dan even af om wat rond te kijken op locatie :). Moet ik een regelaar kopen met flinke koelribben? Of er een computer (CPU) ventilator op monteren?

Alle input helpt. Ik sleutel normaal nooit aan autos of motoren, maar dit durf ik nog wel aan ;)

Fotos: http://molema.org/pictures/?dir=/PC800/Accu

Groeten Martin

Pagina's: [1]