Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Berichten - Martin Molema

Pagina's: [1] 2
1
Techniek / Re: Motor lekt olie - vermoedelijk koppakking lekkage
« Gepost op: zaterdag 17 september 2022, 14:15 uur »
Dank voor jullie uitgebreide reactie. Ondanks dat de garage dacht dat het leveren van de pakkingen (welke dan ook) lastig zou kunnen zijn waren ze toch maar vast begonnen. Ik had zelf al een deel van de kuip verwijderd en dat scheelt in ieder geval manuren. Wel even jullie info gedeeld voor de zekerheid, dus dank daarvoor. Tijd besteed was 45 minuten en ze waren nu bezig om de witte isolatie om het blok weg te halen..... verwachting is dat het qua manuren mee gaat vallen. De monteur is zeer schappelijk : als hij vermoed dat het niet de moeite waard is gaat hij me niet het vel over de neus halen..... ik hou jullie op de hoogte.

overigens kon het best zo zijn dat ik wellicht iets teveel olie heb bijgegooid wat de reden was dat het nu mis ging  ::)

2
Techniek / Re: Motor lekt olie - vermoedelijk koppakking lekkage
« Gepost op: vrijdag 16 september 2022, 11:27 uur »
En wat is prijzig? Is er een indicatie van uren aan te hangen? Dan weet ik ongeveer wat ik kwijt ben als ik met de garage verder ga...

3
Techniek / Re: Motor lekt olie - vermoedelijk koppakking lekkage
« Gepost op: donderdag 15 september 2022, 22:05 uur »
Hoi Edwin,

Dank voor je vlotte reactie! Kun je aangeven hoe zoiets in zijn werk gaat als ik dat door/met jou zou willen doen? (Wellicht via privé bericht anders hoor). Want voordat de garage de boel uit elkaar haalt kan ik hem dan beter daar weghalen....?

Groeten Martin

4
Techniek / Motor lekt olie - vermoedelijk koppakking lekkage
« Gepost op: donderdag 15 september 2022, 19:34 uur »
Beste mensen,

Recentelijk weer op de motor weggeweest en bij terugkomst netjes op de oprit geplaatst. De volgende enkele donkere vlekken onder motor. Met de vinger langs de onderkant van het blok: inderdaad lijkt het op olie lekkage.

Na een paar weken en vakantie pas tijd gehad om er naar te kijken. Dus veel kuip-delen verwijderd en het zichtbare deel van het motorblok grondig schoon gemaakt. Daarna zonder de kuipdelen opgestapt en naar de reparateur gereden. Tot mijn verbazing geen drup olie onder het blok. Echter, na 2 dagen de garage gebeld en zij claimen dat er wel olie onder het blok lag. Enige inspectie door de monteur levert op dat er aan de bovenkant zaken lekken, vermoedelijk de koppakking. Hij schijnt moeite te hebben met het vinden van een vervangende koppakking. Ik heb ondertussen hier wat topics gelezen, en zie dat er meerdere koppakkingen zijn. Een simpele 'first-hit-on-google' zoekactie en ik vind dit : https://japparts.nl/index.php?main_page=index&cPath=830_884_886_2371_2372.

Is dat wat ik mogelijk nodig heb als blijkt dat het echt de koppakking is?

Clublid Tom heeft me ook al eens heel fijn geholpen bij het reviseren van koppeling en remklauwen, waarvoor mijn dank. Hij gaf aan dat doorrijden kan 'totdat het te erg wordt'. Ik heb weinig vertrouwen in een motor die onderaan motor lekt dat mogelijk op je achterwiel terechtkomt......



Groeten Martin

5
FAQ / Re: Het grote PC800 FAQ
« Gepost op: donderdag 13 augustus 2020, 17:40 uur »
Ik heb de manual nog wel online staan. Destijds van het hier genoemde adres integraal gedownload. Dus als iemand mij een berichtje doet kan ik de link deken zodat deze aangepast kan worden.

6
Techniek / Re: Koppeling problemen
« Gepost op: donderdag 10 oktober 2019, 18:33 uur »
Hoi Tom,

Ik woon in Meppel. Genoeg motorzaken om onderhoud te laten doen. Ik was me inderdaad bewust dat de koppeling hydraulisch is, en dat er een leiding loopt ipv een kabel. Onhandig geformuleerd dus :)

Als ik de hendel intrek voel ik eigenlijk amper weerstand, behalve die van de veer die hem weer in originele positie trekt. Hoe kan ik zien hoe het er voorstaat met de olie (in de hydrauliek neem ik aan?).

En kan de kwaliteit van de olie in de motor nog van invloed zijn?

Overigens: ik had het idee dat de motorfiets erg zwaar was bij het terug naar huis duwen. Heb dat ooit eerder moeten doen met een defecte accu, maar nu was ik na 200 meter compleet gesloopt (of ik word echt oud)......

Greets Martin

7
Techniek / Re: Koppeling problemenG
« Gepost op: dinsdag 08 oktober 2019, 15:10 uur »
En daar is dan de terugkoppeling... (ik ben dol op woordgrapjes maar dit is minder leuk)

ZOndag de motor gestart, goed warm laten lopen om de olie op te warmen . En na 3 keer de koppeling stevig inknijpen sloeg de motor domweg af terwijl hij gewoon in zijn vrij stond. Dat beloofde niet veel goeds. Weer gewoon gestart en dat verliep keurig.
Wegrijden was enigszins problematisch.. in de versnelling zetten met de koppeling helemaal aangetrokken zorgde er voor dat de motor meteen weg wilde rijden. Ook het schakelen naar de twee was lastig. Afslaande motor, niet meer in zijn vrij te krijgen. Dat soort dingen.

Conclusie?! Anyone? Ik vermoed zelf dat de koppeling dus óf vast zit op motor niveau of dat de aansturing via de kabel stuk is.

Kan iemand daar iets zinnigs over zeggen en een schatting doen wat een reparatie kost?

Alvast mijn dank

Groeten MArtin

8
Techniek / Re: Koppeling problemen
« Gepost op: zaterdag 31 augustus 2019, 15:47 uur »
Mensen bedankt voor het delen van jullie ervaringen en tips. Ik ga het in de gaten houden. Het seizoen duurt niet al te lang meer en ik heb de afgelopen tijd al de nodige kosten gemaakt dus een revisie stel ik liever nog even uit.

Groeten Martin

9
Techniek / Koppeling problemen
« Gepost op: woensdag 28 augustus 2019, 12:30 uur »
Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje. Gisteren ochtend wilde ik wegrijden op mijn PC800 ('89) en dat gaf een probleempje. Nadat de motor netjes startte wilde ik wegrijden. Dus koppeling hendel stevig ingeknepen en met de voet in de 1e versnelling. Rijd dat ding meteen weg! Hij sloeg gelukkig af, maar dat was even schrikken. Even flink gepompt met de koppelingshendel en toen leek alles weer op orde. Eerste paar minuten moest ik de hendel wat steviger inknijpen om goed te ontkoppelen, en hij greep wat eerder aan. Maar eenmaal op de snelweg (5 minuutjes later) was het eigenlijk al weg. De rest van de dag weer de gebruikelijke response.
Ik kon op het eerste gezicht geen lekkage vinden, maar vraag me serieus af of het verstandig is om dit na te laten kijken . De dag er voor ook 150km gereden zonder enige problemen. De terugreis gisteren ook geen probleem.

Groeten Martin

10
Techniek / Re: Meerdere vragen en problemen
« Gepost op: zaterdag 30 juni 2018, 17:49 uur »
Nou we zijn een tijdje verder............ en een smak geld armer. Conclusie: de accu was wederom dood. Eind vorig seizoen te weinig mee gereden (minder dan 400km schat ik) en toen weggezet zonder lader. Normaal nooit een probleem, behalve bij een nieuwe accu.... dus.

Ook de voorband was aan vervanging toe. Tijdens het vervangen bleek dat de remblokken versleten waren, de remklauwen vast zaten en (jawel, als kers op de taart/rekening) de vering voor gerepareerd moest worden (lekkende oliekeerringen). Ik had al zo'n vermoeden dat er iets niet in de haak was, want ik kon niet meer met losse handen rijden en hij stuurde zo allemachtig zwaar.......

Dynamo was gelukkig wel nog op orde. Onder de noemer 'achterstallig onderhoud' en 'u rijdt te weinig' mocht ik een smak geld op tafel leggen om weer veilig over straat te kunnen. Maar allemensen wat een verschil met die gerepareerde voorvork zeg. Hij stuurt weer vederlicht en rijdt als een zonnetje. Kan ik eindelijk mijn nieuwe helm weer benutten.

Overigens: hoe lang moet je oppassen met zo'n nieuwe voorband?

Groetjes uit Drenthe!

11
Techniek / Re: Meerdere vragen en problemen
« Gepost op: maandag 28 mei 2018, 11:35 uur »
Bedankt voor de tips! Weet ik even zeker dat ik de goede band ga bestellen .

Wat betreft de dynamo: daar heb ik ooit vlak na aanschaf al problemen mee gehad  >:( Is toen rond e 15.000 mijl al gaan hikken dat de laadstroom te laag was door interne kortsluiting. Ik ga eens op het forum op zoek naar de dynamo perikelen. Vorige keer was het een prijzige reparatie die in de garantie periode viel gelukkig.

En de lamp/spiegel. Ik zal eens kijken, maar werkte naar behoren voordat ik hem er per ongeluk af tikte.... dus nog tips waar de 2 draadjes hebben gezeten? Ik kan evt. de andere spiegel óók loshalen.... met beleid krijg ik dan hopelijk wat meer info :)

Dank zover!

12
Techniek / Meerdere vragen en problemen
« Gepost op: zaterdag 26 mei 2018, 17:19 uur »
Beste motormuizen,

Ik heb een pechweek... d'r gaat hier van alles stuk aan auto en motor. Even focus op de motor: ik heb een PC800 uit 1989 en vorig jaar eindigde ik met een defecte spanningsregelaar en kapotte accu. Samen met jullie uitstekende hulp heb ik toen de boel vervangen: nieuwe spanningsregelaar met thermische pasta gemonteerd en de accu vervangen. Liep weer als een zonnetje.

Nu heb ik de motor zondag uit de stalling gehaald (ja, dat is errug laat maar ik heb een dubbele schouderblessure en da's niet veilig rijden)..... na 3x starten liep de motor weer. Even een kilometer of 50 gereden. Ging ook prima; stationair liep hij ook zonder hikken of problemen.

Dus dinsdag wilde ik de motor starten (alle bagage ingepakt, motorpak aan, helm op; je kent dat wel). Maar bij het omdraaien van de sleutel ging er geen lampje branden; alles dood. De hoofdzekering is nog in orde. Vandaag even de spanningsmeter op de accu gezet: 3,3Volt.... :( Als ik contact maakt schiet ie terug naar nul Volt... iemand nog een tip? Ik kan wel spanningsregelaars en accu's blijven vervangen maar is er iets anders dat dit kan veroorzaken?

Ik heb inmiddels een afspraak bij een garage in de buurt dat ze hem komen ophalen...maar geef de mannen graag wat concrete tips om hun Sherlock Holmes werk te verkorten.

Dan nog twee andere dingen:
* ik heb mijn spiegel er vandaag ook nog afgetikt. Kan ik prima terug monteren, maar de bekabeling is ook los. Ik zie in het electrisch schema dat er 3 draden moeten zijn. Ik zie er maar twee uit de carosserie komen (zie foto? op http://molema.org/pictures/?dir=/Martin/PC800/Spiegel), met 3 aansluitpunten......... dus...... iemand een tip hoe dat te repareren?
* ik heb een nieuwe voorband nodig. heb er nu een Dunlop K555F op zitten (120/80 17). Dat is volgens de garagemeneer een wat afwijkende maat: meestal zijn ze maar 70 hoog ipv 80.  Moet ik daar nog wat mee? Ik vermoed dat zo'n afwijkende band dus ook weer duurder zal zijn. Vandaar mijn vraag (ik ben Zeeuws van afkomst, dus vandaar).

Groetjes Martin

PS: het is heerlijk weer de komende week dus ik zie wel of er iemand antwoord voor volgende weekend ;)

13
Techniek / Re: Mogelijk defecte accu en spanningsregelaar
« Gepost op: maandag 26 juni 2017, 17:09 uur »
Aloha allen,

De motor spint weer als een tevreden kat..... nieuwe accu er in (gekocht met TT-korting  ;)) en samen met de nieuwe spanningsregelaar (met koelribben) met meegeleverde thermische compound weer gemonteerd en alles draait weer. Kuip monteren was het meeste werk, maar dat zal jullie niet vreemd voorkomen.

Dank voor jullie hulp en wat mij betreft "case closed" en weer wat geleerd!

14
Techniek / Re: Mogelijk defecte accu en spanningsregelaar
« Gepost op: donderdag 22 juni 2017, 09:31 uur »
De spanningsregelaar is binnen. Goed geregeld door Your Motor parts. Nu nog een accu scoren... is dat te doen om online te bestellen en zelf de accu te vullen met zuur? Of is het verstandiger om dat bij de motorshop om de hoek te regelen, zodat ie meteen 100% opgeladen kan worden?

Top forum trouwens heren!

15
Techniek / Re: Mogelijk defecte accu en spanningsregelaar
« Gepost op: vrijdag 16 juni 2017, 15:17 uur »
Heren,

Eindelijk tijd om er mee aan de slag te gaan. Is die marktplaats (Your Motor Parts) leverancier een betrouwbare partij? Of is deze "toevallig" gevonden?

Groeten Martin

Pagina's: [1] 2