+-+-

+-User

Welcome, Guest.
Please login or register.
 
 
 
Forgot your password?

+- Shoutbox

+-Recent Posts

Re: Hoogzomerrit - 14 juli 2024 by JohanBaars
Monday 15 July 2024, 13:13 uur

Re: Hoogzomerrit - 14 juli 2024 by mothergoose
Monday 15 July 2024, 08:44 uur

Re: Hoogzomerrit - 14 juli 2024 by Red Baron
Monday 15 July 2024, 07:55 uur

Re: Hoogzomerrit - 14 juli 2024 by Tom
Sunday 14 July 2024, 19:29 uur

Re: Hoogzomerrit - 14 juli 2024 by guus
Sunday 14 July 2024, 19:00 uur

Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Messages - Martin Molema

#1
Techniek / Re: Diverse zaken 'aan de voorkant'.
Saturday 02 September 2023, 19:09 uur
Zo, dat scheelt flink in de portemonnee! Dankjewel alvast.
#2
Techniek / Re: Diverse zaken 'aan de voorkant'.
Saturday 02 September 2023, 15:16 uur
Aha, goed om te horen dat er alternatieven zijn voor de banden. Heeft iemand een precies typenummer (voor mijn model '89) want online kom ik steeds uit op de Dunlops.

#3
Techniek / Diverse zaken 'aan de voorkant'.
Friday 01 September 2023, 21:18 uur
Hallo allemaal,

Hier weer een vraag om hulp bij mijn PC 800 uit '89. Ik rij de laatste tijd weer wat meer en merk dat de motor niet meer zo soepel rijdt. Ten eerste heb ik zo te zien een nieuwe voorband nodig, en deze lijkt ook wat meer afgesleten aan de rechterkant wat mij bevreemd. Zit nu een Dunlop K555F, 120/80-17M/C. Zie dat die inmiddels al ruim over de €200 gaat... iemand nog tips?

Dan iets wat mij meer zorgen baart. Er lijkt speling te zitten op de voorvork. Vooral als ik net wegrijd zijn er wat steile verkeersdrempels en dat lijkt het alsof de voorvork wat ruimte pakt in de rijrichting. Dus niet zozeer verticaal als wel van voor naar achter.  Daarnaast heb ik het idee dat de motor in de bochten naar buiten drift, maar dat kan ook mijn angst zijn nu ik weet dat de voorband niet geweldig meer is.

Iemand hier ervaring mee? Is het het balhoofd of mogelijk de oliekeerringen? Ik heb geprobeerd om de voorvork te bewegen terwijl hij op de bok staat, maar dat lukt van geen meter.

Vorige keer hebben jullie me goed geholpen met wat adviezen voordat ik naar de reparateur ging; altijd fijn om te weten of wat je hoort bij de garage nu hout snijdt of dat je een oor aangenaaid wordt :)

Groeten uit Drenthe!

Martin
#4
Techniek / Re: Motor lekt olie - vermoedelijk koppakking lekkage
Saturday 17 September 2022, 14:15 uur
Dank voor jullie uitgebreide reactie. Ondanks dat de garage dacht dat het leveren van de pakkingen (welke dan ook) lastig zou kunnen zijn waren ze toch maar vast begonnen. Ik had zelf al een deel van de kuip verwijderd en dat scheelt in ieder geval manuren. Wel even jullie info gedeeld voor de zekerheid, dus dank daarvoor. Tijd besteed was 45 minuten en ze waren nu bezig om de witte isolatie om het blok weg te halen..... verwachting is dat het qua manuren mee gaat vallen. De monteur is zeer schappelijk : als hij vermoed dat het niet de moeite waard is gaat hij me niet het vel over de neus halen..... ik hou jullie op de hoogte.

overigens kon het best zo zijn dat ik wellicht iets teveel olie heb bijgegooid wat de reden was dat het nu mis ging  ::)
#5
Techniek / Re: Motor lekt olie - vermoedelijk koppakking lekkage
Friday 16 September 2022, 11:27 uur
En wat is prijzig? Is er een indicatie van uren aan te hangen? Dan weet ik ongeveer wat ik kwijt ben als ik met de garage verder ga...
#6
Techniek / Re: Motor lekt olie - vermoedelijk koppakking lekkage
Thursday 15 September 2022, 22:05 uur
Hoi Edwin,

Dank voor je vlotte reactie! Kun je aangeven hoe zoiets in zijn werk gaat als ik dat door/met jou zou willen doen? (Wellicht via privé bericht anders hoor). Want voordat de garage de boel uit elkaar haalt kan ik hem dan beter daar weghalen....?

Groeten Martin
#7
Techniek / Motor lekt olie - vermoedelijk koppakking lekkage
Thursday 15 September 2022, 19:34 uur
Beste mensen,

Recentelijk weer op de motor weggeweest en bij terugkomst netjes op de oprit geplaatst. De volgende enkele donkere vlekken onder motor. Met de vinger langs de onderkant van het blok: inderdaad lijkt het op olie lekkage.

Na een paar weken en vakantie pas tijd gehad om er naar te kijken. Dus veel kuip-delen verwijderd en het zichtbare deel van het motorblok grondig schoon gemaakt. Daarna zonder de kuipdelen opgestapt en naar de reparateur gereden. Tot mijn verbazing geen drup olie onder het blok. Echter, na 2 dagen de garage gebeld en zij claimen dat er wel olie onder het blok lag. Enige inspectie door de monteur levert op dat er aan de bovenkant zaken lekken, vermoedelijk de koppakking. Hij schijnt moeite te hebben met het vinden van een vervangende koppakking. Ik heb ondertussen hier wat topics gelezen, en zie dat er meerdere koppakkingen zijn. Een simpele 'first-hit-on-google' zoekactie en ik vind dit : https://japparts.nl/index.php?main_page=index&cPath=830_884_886_2371_2372.

Is dat wat ik mogelijk nodig heb als blijkt dat het echt de koppakking is?

Clublid Tom heeft me ook al eens heel fijn geholpen bij het reviseren van koppeling en remklauwen, waarvoor mijn dank. Hij gaf aan dat doorrijden kan 'totdat het te erg wordt'. Ik heb weinig vertrouwen in een motor die onderaan motor lekt dat mogelijk op je achterwiel terechtkomt......



Groeten Martin
#8
FAQ / Re: Het grote PC800 FAQ
Thursday 13 August 2020, 17:40 uur
Ik heb de manual nog wel online staan. Destijds van het hier genoemde adres integraal gedownload. Dus als iemand mij een berichtje doet kan ik de link deken zodat deze aangepast kan worden.
#9
Techniek / Re: Koppeling problemen
Thursday 10 October 2019, 18:33 uur
Hoi Tom,

Ik woon in Meppel. Genoeg motorzaken om onderhoud te laten doen. Ik was me inderdaad bewust dat de koppeling hydraulisch is, en dat er een leiding loopt ipv een kabel. Onhandig geformuleerd dus :)

Als ik de hendel intrek voel ik eigenlijk amper weerstand, behalve die van de veer die hem weer in originele positie trekt. Hoe kan ik zien hoe het er voorstaat met de olie (in de hydrauliek neem ik aan?).

En kan de kwaliteit van de olie in de motor nog van invloed zijn?

Overigens: ik had het idee dat de motorfiets erg zwaar was bij het terug naar huis duwen. Heb dat ooit eerder moeten doen met een defecte accu, maar nu was ik na 200 meter compleet gesloopt (of ik word echt oud)......

Greets Martin
#10
Techniek / Re: Koppeling problemenG
Tuesday 08 October 2019, 15:10 uur
En daar is dan de terugkoppeling... (ik ben dol op woordgrapjes maar dit is minder leuk)

ZOndag de motor gestart, goed warm laten lopen om de olie op te warmen . En na 3 keer de koppeling stevig inknijpen sloeg de motor domweg af terwijl hij gewoon in zijn vrij stond. Dat beloofde niet veel goeds. Weer gewoon gestart en dat verliep keurig.
Wegrijden was enigszins problematisch.. in de versnelling zetten met de koppeling helemaal aangetrokken zorgde er voor dat de motor meteen weg wilde rijden. Ook het schakelen naar de twee was lastig. Afslaande motor, niet meer in zijn vrij te krijgen. Dat soort dingen.

Conclusie?! Anyone? Ik vermoed zelf dat de koppeling dus óf vast zit op motor niveau of dat de aansturing via de kabel stuk is.

Kan iemand daar iets zinnigs over zeggen en een schatting doen wat een reparatie kost?

Alvast mijn dank

Groeten MArtin
#11
Techniek / Re: Koppeling problemen
Saturday 31 August 2019, 15:47 uur
Mensen bedankt voor het delen van jullie ervaringen en tips. Ik ga het in de gaten houden. Het seizoen duurt niet al te lang meer en ik heb de afgelopen tijd al de nodige kosten gemaakt dus een revisie stel ik liever nog even uit.

Groeten Martin
#12
Techniek / Koppeling problemen
Wednesday 28 August 2019, 12:30 uur
Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje. Gisteren ochtend wilde ik wegrijden op mijn PC800 ('89) en dat gaf een probleempje. Nadat de motor netjes startte wilde ik wegrijden. Dus koppeling hendel stevig ingeknepen en met de voet in de 1e versnelling. Rijd dat ding meteen weg! Hij sloeg gelukkig af, maar dat was even schrikken. Even flink gepompt met de koppelingshendel en toen leek alles weer op orde. Eerste paar minuten moest ik de hendel wat steviger inknijpen om goed te ontkoppelen, en hij greep wat eerder aan. Maar eenmaal op de snelweg (5 minuutjes later) was het eigenlijk al weg. De rest van de dag weer de gebruikelijke response.
Ik kon op het eerste gezicht geen lekkage vinden, maar vraag me serieus af of het verstandig is om dit na te laten kijken . De dag er voor ook 150km gereden zonder enige problemen. De terugreis gisteren ook geen probleem.

Groeten Martin
#13
Techniek / Re: Meerdere vragen en problemen
Saturday 30 June 2018, 17:49 uur
Nou we zijn een tijdje verder............ en een smak geld armer. Conclusie: de accu was wederom dood. Eind vorig seizoen te weinig mee gereden (minder dan 400km schat ik) en toen weggezet zonder lader. Normaal nooit een probleem, behalve bij een nieuwe accu.... dus.

Ook de voorband was aan vervanging toe. Tijdens het vervangen bleek dat de remblokken versleten waren, de remklauwen vast zaten en (jawel, als kers op de taart/rekening) de vering voor gerepareerd moest worden (lekkende oliekeerringen). Ik had al zo'n vermoeden dat er iets niet in de haak was, want ik kon niet meer met losse handen rijden en hij stuurde zo allemachtig zwaar.......

Dynamo was gelukkig wel nog op orde. Onder de noemer 'achterstallig onderhoud' en 'u rijdt te weinig' mocht ik een smak geld op tafel leggen om weer veilig over straat te kunnen. Maar allemensen wat een verschil met die gerepareerde voorvork zeg. Hij stuurt weer vederlicht en rijdt als een zonnetje. Kan ik eindelijk mijn nieuwe helm weer benutten.

Overigens: hoe lang moet je oppassen met zo'n nieuwe voorband?

Groetjes uit Drenthe!
#14
Techniek / Re: Meerdere vragen en problemen
Monday 28 May 2018, 11:35 uur
Bedankt voor de tips! Weet ik even zeker dat ik de goede band ga bestellen .

Wat betreft de dynamo: daar heb ik ooit vlak na aanschaf al problemen mee gehad  >:( Is toen rond e 15.000 mijl al gaan hikken dat de laadstroom te laag was door interne kortsluiting. Ik ga eens op het forum op zoek naar de dynamo perikelen. Vorige keer was het een prijzige reparatie die in de garantie periode viel gelukkig.

En de lamp/spiegel. Ik zal eens kijken, maar werkte naar behoren voordat ik hem er per ongeluk af tikte.... dus nog tips waar de 2 draadjes hebben gezeten? Ik kan evt. de andere spiegel óók loshalen.... met beleid krijg ik dan hopelijk wat meer info :)

Dank zover!
#15
Techniek / Meerdere vragen en problemen
Saturday 26 May 2018, 17:19 uur
Beste motormuizen,

Ik heb een pechweek... d'r gaat hier van alles stuk aan auto en motor. Even focus op de motor: ik heb een PC800 uit 1989 en vorig jaar eindigde ik met een defecte spanningsregelaar en kapotte accu. Samen met jullie uitstekende hulp heb ik toen de boel vervangen: nieuwe spanningsregelaar met thermische pasta gemonteerd en de accu vervangen. Liep weer als een zonnetje.

Nu heb ik de motor zondag uit de stalling gehaald (ja, dat is errug laat maar ik heb een dubbele schouderblessure en da's niet veilig rijden)..... na 3x starten liep de motor weer. Even een kilometer of 50 gereden. Ging ook prima; stationair liep hij ook zonder hikken of problemen.

Dus dinsdag wilde ik de motor starten (alle bagage ingepakt, motorpak aan, helm op; je kent dat wel). Maar bij het omdraaien van de sleutel ging er geen lampje branden; alles dood. De hoofdzekering is nog in orde. Vandaag even de spanningsmeter op de accu gezet: 3,3Volt.... :( Als ik contact maakt schiet ie terug naar nul Volt... iemand nog een tip? Ik kan wel spanningsregelaars en accu's blijven vervangen maar is er iets anders dat dit kan veroorzaken?

Ik heb inmiddels een afspraak bij een garage in de buurt dat ze hem komen ophalen...maar geef de mannen graag wat concrete tips om hun Sherlock Holmes werk te verkorten.

Dan nog twee andere dingen:
* ik heb mijn spiegel er vandaag ook nog afgetikt. Kan ik prima terug monteren, maar de bekabeling is ook los. Ik zie in het electrisch schema dat er 3 draden moeten zijn. Ik zie er maar twee uit de carosserie komen (zie foto? op http://molema.org/pictures/?dir=/Martin/PC800/Spiegel), met 3 aansluitpunten......... dus...... iemand een tip hoe dat te repareren?
* ik heb een nieuwe voorband nodig. heb er nu een Dunlop K555F op zitten (120/80 17). Dat is volgens de garagemeneer een wat afwijkende maat: meestal zijn ze maar 70 hoog ipv 80.  Moet ik daar nog wat mee? Ik vermoed dat zo'n afwijkende band dus ook weer duurder zal zijn. Vandaar mijn vraag (ik ben Zeeuws van afkomst, dus vandaar).

Groetjes Martin

PS: het is heerlijk weer de komende week dus ik zie wel of er iemand antwoord voor volgende weekend ;)

+-Recent Topics

Hoogzomerrit - 14 juli 2024 by JohanBaars
Monday 15 July 2024, 13:13 uur

_MRA Afsluitingen - actuele bestanden by mothergoose
Thursday 11 July 2024, 11:14 uur

Te koop plastic by Francois
Wednesday 10 July 2024, 19:01 uur

Hemelvaartweekend 2024 by Edwin_rood-wit_Smink
Sunday 07 July 2024, 23:01 uur

Bijna zomerrit - 23 juni 2024 by mothergoose
Monday 24 June 2024, 07:31 uur

Powered by EzPortal