+-+-

+-User

Welkom, Gast.
Gelieve in te loggen of te registreren.

Wachtwoord vergeten?

+-Recent Posts

Re: Koelvloeistof lekje chromen y stuk door Edwin_rood-wit_Smink
zaterdag 01 februari 2025, 21:52 uur

Koelvloeistof lekje chromen y stuk door TimPC
zaterdag 01 februari 2025, 09:17 uur

Re: _MRA Afsluitingen - actuele bestanden door mothergoose
donderdag 30 januari 2025, 11:03 uur

Re: _MRA Afsluitingen - actuele bestanden door JohanBaars
donderdag 30 januari 2025, 10:42 uur

Re: _MRA Afsluitingen - actuele bestanden door mothergoose
dinsdag 14 januari 2025, 21:20 uur

Tips:uitlaat verzinken/balhoofd/Bridgestone banden/voorvork keringen/wiellagers

Gestart door Michel 1975, zondag 28 juni 2020, 22:35 uur

Vorige topic - Volgende topic

Michel 1975

Eind april nam ik mijn rode PC over van de eerste eigenaar welke hem 28 jaar in bezit had gehad.(zie toppic welkom)
Motor ziet er goed uit en is niet verkleurd oid.
Omdat de tip gegeven werd om de uitlaat te behandeldelen tegen doorroesten ben ik daarmee de slag gegaan

Herbert
Kort voordat ik mijn FJ1200 verkocht ben ik in contact met Herbert gekomen.
Hij is erg actief binnen de FJ 1200 vereniging en heeft daarbij  ook een PC800 in bezit. Recent had hij er ook nog een voor onderdelen gesloopt.
Toevallige samenloop dus!
Hij bood aan dit ( de uitlaat) bij hem op de brug te komen doen.
Leuke kans om zo wat te leren en zo de motor wat beter te leren kennen. Daarnaast mocht ik in de periode dat de PC op de brug stond zijn FJ1200 lenen. Zeer royaal en vol vertrouwen vond ik dat.

Tijdens de rit van Utrecht naar Gaanderen viel mij het zoekerige  weg gedrag weer op. Had er nog maar weinig mee gereden.
Daarom werd naast  de uitlaat besloten om de volgende zaken aan te pakken :
-Banden
-Wiellagers
-Voorvork keringen
-Balhoofdlager
Ik ga hieronder per onderdeel wat tips geven.

Banden
Er zaten de standaard Dunlops onder in de  PC maten
Voor 120-80-17
Achter 140-80-15

Achterband:
Ik heb er net zoals Herbert gedaan had  Bridgestone  banden in een iets andere maat voor aangeschaft bij Bandenleader
Voorband:
Bridgestone Batlax sport Touring T31 120/70 ZR 17 58W €104,29

Achterband:
Bridgestone Exedra MAX 140/90-15 70H €102,69
Moderne banden en prima passend. Achterband is iets hoger.
Hierdoor iets minder toeren.
Verder blijft achter genoeg ruimte over tussen band en swingarm.

Wielagers
Omdat deze, draaiende met de vingers, hobbelig aanvoelde ook vervangen:
WWW. Lager-Techniek.eu
Ik was voor beide wielen ongeveer €40 kwijt inclusief verzendkosten
Op de oude lagers staat een nummer die daar te bestellen is.
Lagerschalen sla je er met een slagpen uit.

Voorvork keringen:
Voorvork poten zitten met 4 bouten vast en zijn zonder de kuip te hoeven verwijderen
los te krijgen. Beetje lastig met inbus sleutel van onderen maar dat lukt wel. Uiteraard zijn dan de wielcovers, voorwiel en remmen losgemaakt
Naast de keringen ook gelijk de glijbussen in de poten vervangen.
Deze slijten en gaan den iets speling geven. Hierdoor kunnen de keringen weer sneller gaan lekken.
Glijbussen zijn te bestellen bij CMSNL.com. Zeer goede site met tekeningen van elk onderdeeltje
€33 voor alle bussen. Bij deze site betaal je altijd 8.50 verzendkosten per bestelling maar ze hebben veel!
Keringen bij mPartz €11,75
Je hoeft niet de stofkappen te bestellen.
Vorkolie :ook bij mPartz
Putoline HPXR 1l SAE10v €12,95
Poten afvullen tot 162 mm vanaf de bovenkant van de poot

Balhoofdlager
Toen de motor zonder voorwiel op de brug stond was goed te voelen dat er een soort knikje of tikje te voelen was. Normaal met het voorwiel op de weg is dit niet te voelen.
Dit betekend dat de kogeltjes in de lagerschalen een heel klein kuiltje hebben gemaakt wat dan dus dat knikje in de stuurbeweging geeft.
Dit kan op hogere snelheid dus een zoekerig weggedrag geven omdat je stuur ongemerkt een heel klein beetje vaster komt te staan.
Bij hogere snelheid met veel meters per seconde ga je dan een zoekerig gedrag krijgen
Wij hebben de balhoofd kogellagers vervangen voor balhoofd kegellagers.
Kegellagers hebben een groter contact oppervlak met de lagerschalen dan kogellagers.
De lagerschalen zijn er met een slagpen uit te slaan na losmaken van de balhoofdbout en voorvork.
Bij mPartz : Balhoofdlager kit 22-1020 voor €35,95
Vergeet niet in te vetten.

Uitlaat
Deze motor heeft 28 jaar binnengestaan waardoor ik het geluk had dat de uitlaat nog niet was doorgeroest. Roest was al wel oppervlakkig aanwezig.
Het eerste plan was met de staalborstel op de slijptol alles schoonmaken en vervolgens met warmte vaste lak spuiten. Dit ging niet lekker.
Ik ben toen gaan uitzoeken of  verzinken mogelijk was: Volgens de verzinker is dit niet mogelijk ivm met uitlaatgassen. (Misschien durfde hij het ook niet ivm met het dunne plaatstaal in het verzinkbad)
Wel kreeg ik een tip:
Schooperen ofwel vlamverzinken
Hiermee wordt dmv een vlam zink op blank ijzer gespoten
De uitlaat pot was hiervoor eerst gezandstraald. Na deze behandeling werd het nog afgemaakt met warmte vast lak. Zeer mooi resultaat!
Denk dat deze uitlaat nu ipv het zwakste / roestgevoeligste onderdeel het best geconserveerde onderdeel is geworden!
Het bedrijf dat dit voor mij heeft gedaan is:
Evers staalbedrijf in Ederveen voor €60 totaal.
Uitlaat laat zich met enige moeite demonteren. Ik heb bij CMSNL.com twee nieuwe uitlaatpakkingen gekocht voor € €6,50 per stuk. Wel gewoon de oude uitlaatklemMen gebruikt.
Bij demontage de vlensen van de uitlaatpijpen van de demper goed naar buiten buigen anders krijg je hem er niet af.En natuurlijk inspuiten met WD40

Verder nog motorolie + filter vervangen.
Goed adres voor motorolie:
Polo motorrad.de
5l 10-40 voor €25 inclusief verzenden!

Cardan olie
Deze heb ik ook vervangen met Putoline SP gear 75W90 transmissieolie/ cardanasolie
€6,95 bij mPartz
De aluminium dop om het cardan bij te vullen zat aardig vast.Hierdoor vernielde ik de aansluiting van
dop 17. Achteraf ( Tip van Herbert ) had ik er zachtjes met een hammer op moeten tikken voordat ik hem losdraaide.
Nieuwe dop bij CMSL.com:
€3,30 en de rubber pakking €2,00

UPDATE:
In september heb ik de koppeling cilinder gereviseerd ivm lekken. Nieuwe rubbertjes geplaatst en goed schoongemaakt. Koppeling pakt nu wel later aan.
Verder is ook in deze maand de spanningsregelaar en de accu vervangen.

RESULTAAT van dit alles:
Een voortreffelijk rijdende en weer leuk geconserveerde PC800 waar ik vanaf nu weer jaren mee vooruit kan.
Voor wie er behoefde aan heeft:
Kom een keer langs om te rijden en je zal merken dat ook een PC 800 strak en zeker weggedrag kan hebben!
Dit met grote dank en veel inzet van Herbert in Gaanderen
https://myalbum.com/album/VqFxFmKtpjeN

Zoekende

Mooi verslag , en met alle info erin handig voor de anderen als die nog wat zoeken.
Ik zou allen de GT versie doen als voorband dit is bij Michel verkeerd besteld maar deze kan het gewicht beter aan.

J-P

Citaat van: Zoekende op maandag 29 juni 2020, 06:08 uur
Mooi verslag , en met alle info erin handig voor de anderen als die nog wat zoeken.
Ik zou allen de GT versie doen als voorband dit is bij Michel verkeerd besteld maar deze kan het gewicht beter aan.

:o :o Ademloos gelezen.
          Ik ben sprakeloos !!

JP uut Heemstede.
Rides Yamaha FJR1300A 2005.
And loves Rover P6's.
Did ride PC800 for 21 yrs. (2002-2023)
Did ride Rover P6 for 8 years. (2015-2023)
Buzzy with Honda Pan European 1997. (2024--)
Scooter: NIU Electric. M+SPORT. (2022--)
Daily: Ford Focus Station 2003. (2023--)

mothergoose

Don't be afraid your life will end... Be afraid it will never begin!!!

Michel 1975

Citaat van: Zoekende op woensdag 28 oktober 2020, 06:10 uur
Wat een rare man op de foto  ;D

Nou
wel een man die voor iedereen altijd te klaarstaat met een hoop kennis en geduld!
Daar blijft dit soort clubs en forums wel door bestaan.

Jeroen en Hellen

Citaat van: J-P op dinsdag 30 juni 2020, 17:13 uur
Citaat van: Zoekende op maandag 29 juni 2020, 06:08 uur

:o :o Ademloos gelezen.
          Ik ben sprakeloos !!

JP uut Heemstede

jaja

TimPC

Vandaag ook nieuwe banden laten monteren.
Bridgestone Exedra MAX 140/90-15 70H TT, Achterband
Bridgestone Battlax Sport Touring T31 120/70 ZR17 58W Voorband.

Je ziet wel dat de oude banden na bijna 4 jaar en ? Km toe waren aan vervanging. Hogere achterband merk je weinig van. Past net met ongeveer een kleine centimeter ruimte voor en links van de achterbrug. Wel iets lager in toeren. Lagere voorband merk je wel. Km teller wijkt iets af. Valt wat sneller in de bocht (kan ook het verschil tussen nieuwe en oude band zijn). Optisch minder mooi dat het voorwiel het spatbord niet mooi vult. Achter valt niks op tenzij je er oog voor hebt dat de wang echt hoger is. Oh ja! Hij gaat soepeler op de middenbok.

Zoekende

TimPC

Nou echt! ook met droog weer een stuk plakkeriger op de straat. Afgelopen week ook geen moment met geknepen billetjes gezeten toen het regende. Echt een prima upgrade.

+-Recent Topics

Koelvloeistof lekje chromen y stuk door Edwin_rood-wit_Smink
zaterdag 01 februari 2025, 21:52 uur

_MRA Afsluitingen - actuele bestanden door mothergoose
donderdag 30 januari 2025, 11:03 uur

Vakantie Pinksteren 2025 door mothergoose
vrijdag 03 januari 2025, 18:06 uur

Advertentie Marktplaats door mothergoose
vrijdag 03 januari 2025, 13:42 uur

Nieuw motorpak aangeschaft door Tom
woensdag 01 januari 2025, 20:22 uur