+-+-

+-User

Welkom, Gast.
Gelieve in te loggen of te registreren.
 
 
 
Wachtwoord vergeten?

+-Recent Posts

Re: Vakantie Pinksteren 2025 door mothergoose
vrijdag 03 januari 2025, 18:06 uur

Re: Vakantie Pinksteren 2025 door mothergoose
vrijdag 03 januari 2025, 13:45 uur

Re: Advertentie Marktplaats door mothergoose
vrijdag 03 januari 2025, 13:42 uur

Re: Nieuw motorpak aangeschaft door Tom
woensdag 01 januari 2025, 20:22 uur

Advertentie Marktplaats door guus
dinsdag 31 december 2024, 15:22 uur

Voorrijden bij toerritten

Gestart door PC Rider, donderdag 23 januari 2014, 14:59 uur

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

PC Rider

Hallo allen,

afgelopen jaren is het voorrijden tijdens toerritten veranderd. Het is niet meer lezen van een roadboek, maar luisteren naar de Navigatiesysteem.
En vaak ligt hier ook een vervelend iets op de loer: het ''vertalen van de het ene systeem naar het andere gaat bijna nooit zonder vauten.
Dit geeft als resultaat dat rijders weliswaar niet meer verdwalen, maar wel een andere route rijden wanneer zij de aansluiting missen met de voorrijder. Allemaal frustraties en geheel onnodig.
Want er is een manier van rijden-in-een-groep die dit verschijnsel tegen gaat. Mensen die het kennen kunnen het beamen dat het lekker rijdt, en belangrijker: het werkt!
Ikzelf heb er in Engeland voor het eerst mee gereden tijdens een rit van  de Somerton-meeting.
Het duurde 10 seconden, en dan zie je en begrijp je hoe het werkt, en vraag je je toch echt af waarom het bij ons nog niet eerder is ingevoerd.....
Het gaat als volgt: er is een voorrijder, dit is vaak de beheerder (organisator) van de rit. En er is een staartrijder, deze hoeft geen kennis te hebben van de rit, maar het is wel een prettig idee in geval van onregelmatigheden.

Stel, er rijden 15 motoren mee; de kop-en staart rijder er af, blijven er 13 over. Deze 13 rijders hebben geen route beschrijving nodig.
Sterker nog, het is zelfs beter om het niet te volgen in het geval dat er door de voorrijder ad-hoc beslist wordt de route te wijzigen  b.v. omdat er een wegomlegging is of iets dergelijks.
Tijdens het volgen van de route wordt er op plaatsen waar niet meer rechtdoor gereden wordt, de tweede rijder (de rijder achter de voorrijder dus) op of vlakbij de afslag neergezet. Dit geeft de voorrijder aan. Dit kan dus zijn op een rotonde, kruispunt, T-splitsing, noem maar op. De derde rijder wordt nu automatisch de tweede rijder.

Het principe zit hem in het feit dat : zolang er niet afgeslagen wordt, er geen  motor wordt geplaatst. Kom je dus op een kruispunt, en je ziet geen motor staan, rij je rechtdoor. Simpel. Eenvoudig. Duidelijk.
Om misverstanden te voorkomen wordt er wel een motor geplaatst op de afslag bij een rotonde, want het is vaak onoverzichtelijk welke afslag er genomen moet worden. Je weet n.l. pas dat er geen motor staat als je helemaal rond gereden hebt, en dat is verloren tijd.

Dus op een rotonde: afslag ?: posten !.

Maar als je nu geen plek heb om te staan? Onveilig, smalle weg, onoverzichtelijk?
Zet je motor even neer waar het wel kan / mag, loop een paar meter terug zodat iedereen jou kan zien.
Er is altijd wel een plekje om te staan, en dan nog: meestal sta je maar een paar minuten, en dan is iedereen gepasseerd en sluit jij weer aan  bij de staartrijder. Deze staartrijder blijft dus altijd de staartrijder.  Hij wacht totdat de motor weer in de groep meerijdt, en houdt de groep dus bij elkaar.

Op deze manier komt iedereen aan de beurt, hoe kleiner de groep hoe vaker.
Uiteraard kan gekozen worden om het niet te doen als de groep klein genoeg is, maar het blijft toch altijd een overweging waard om het wel te doen.
Zo als met alle dingen valt en staat het met het goed opvolgen van de aanwijzingen voor de voorrijder.
Het is natuurlijk ook zaak om zelf  (als tweede rijder) te zien wanneer het niet duidelijk zou kunnen zijn voor anderen waar de route heen gaat, en dan op eigen initiatief aan de kant te gaan om aan te geven dat iedereen nog op de juiste weg is.
B.v. wanneer er een lang stuk recht door gereden wordt terwijl er wel afslagen zijn. Ik zelf kan me zo voorstellen wanneer de route een stuk weg heeft van 10 km's rechtdoor, dat het plezierig is om halverwege even iemand te posten zodat gezien wordt dat je nog goed rijd.

Waar ik nog niet over gesproken heb is het nemen van foto's of een andere langere pauze (tanken b.v.). Stel, je besluit om ergens te gaan staan om fotos te nemen of je moet langere tijd stoppen. Hier komt de rest van de groep voorbij rijden. Voorop gesteld dat er geen pech is, en hulp nodig is , rijdt iedereen gewoon voorbij, behalve de staartrijder.
Deze wacht tot alles klaar is, en vervolgt dan de route.
Mensen de ergens staan te posten moeten daar uiteraard op wachten en het kan wat langer duren. Rijd nooit weg, of er moeten aanwijzingen komen dat het wel mag, b.v. een telefoontje, of iemand die het specifiek aangeeft.

Het systeem werkt alleen maar als iedereen zich aan de regels houdt. 

Dat laatste is iets waar ik iets over wel zeggen: ik doe hier een voorstel om tot een beter geregelde toerrit-rijden te komen.
Ik maak de regels niet, echter ik weet dat het zo kan werken; maar iedereen is nu vrij om er op- of aanmerkingen over te geven.
Graag zelfs, want dan weet ik dat het gelezen wordt, en dat ik hier niet voor Jan-met-de korte-achternaam aan het typen ben.

Mijn voorstel is om het nu bespreekbaar te maken, en met de ALV er duidelijkheid over te krijgen.
Jurgen gaat over de toerriten, hij zal hier zeker een mening over hebben.

Misschien vergeet ik dingen: vertel!
Misschien vergis ik me: vertel!

Ik hoop dat we een fantastisch motorjaar krijgen.

Groet'n uut 't Kiependarp   PC Rider
Traveling by car is like watching a movie, but traveling by motorcycle is like being in one.

SurfMan

Ik snap wat je bedoelt (denk ik). Ik heb nu nog een aantal opmerkingen:

1) Er moet dus wel héél vaak gestopt worden door iedereen. Dat wordt een bende als je door zo'n pietluttig Duits dorpje rijdt met veel wijkjes, schuin op- en aflopende straten.
2) Jij zegt dus dat de tweede rijder ALTIJD stopt bij een afslag of rotonde, ook als hij zijn achterligger niet kwijt is? Levert dat niet onnodig gevaarlijke situaties op, een slapert die zo achterop een stilstaande collega rijdt?
3) Ik zou graag willen dat iedereen z'n tankje volgooide vóórdat de rit begint. Er zijn altijd lieden die, als je net lekker op weg bent, moeten tanken waardoor de hele groep onnodig weer stilstaat. Daar staat straks 15 man op willekeurige lokaties 10 minuten te wachten tot één collega klaar is met tanken. En dat vier keer per rit natuurlijk, want over een uur komt de volgende die moet tanken.
4) De ritten uit het verleden hebben aangetoond dat men het huidige systeem al moeilijk genoeg vindt: op een afslag/hoek/rotonde wachten als je achterligger weg is. Met dit enigszins complexere systeem gaat dat waarschijnlijk helemaal mis.
5) Er zijn beginnende rijders die liever niet achteraan rijden omdat ze dan harder moeten trappen. Die kun je niet vragen om op een hoek te gaan staan en dan de rest achterop rijden.

Misschien zie ik te veel beren op de weg en is het in de praktijk veel makkelijker dan het lijkt. Ik dit best een keer uitproberen.

PC Rider

Hee Surfman, niet in een winterslaap? ;D ;D ;D ;D

Bedankt voor je comments.

Voor de duidelijkheid even punt voor punt afwerken.

1- Okee, in het voorbeeld heb je een uitdaging, maar de praktijk is dat de uitzetter een woonwijk het liefst vermijdt.

2- Als iedereen zijn achterligger in de gaten houdt is er weinig aan de hand, maar ook hier de praktijk is anders.

    '' Ik zag 'm net nog, maar nu ff niet..... Oeps..... Rij jij ff terug?'' 

Komt dit je bekend voor? 
En dat in slaap vallen ; tja, daar heb je een verzekering voor...... ::) ::) ::) ::) Je ziet dat je de tweede, derde of vierde rijder bent, afhankelijk hoe veel zicht je hebt. Een beetje vooruit denken ( vooruit kijken)  zou een must moeten zijn voor een motorrijder. Sterker nog, is (soms)  van levensbelang.

3- Goed, ander voorbeeld: zomertijd, helmpje open, wesp vliegt naar binnen. Nou, ik wil wel even stoppen dan.....
Dan hoeft de hele club niet op dat smalle weggetje te stoppen, maar jij wordt opgepikt door -op z'n laatst- de staartrijder.
En anders weer invoegen, en jouw beurt weer afwachten om te posten.

4- Zie mijn laatste opmerking: ''Het systeem werkt.... enzovoort''   En anders houdt het op, toch?

5- Dat is nou juist het leuke, je hoeft niet meer te trappen om de rest achterop te rijden. Het systeem werkt, je komt vanzelf weer vooraan, en moet je weer als tweede man posten. Zonder stress, zonder jakkeren, je kan zonder probleem je eigen tempo rijden. Je moet natuurlijk niet je voorganger passeren, alhoewel dat op zich geen probleem is. Je bent dan alleen eerder aan de beurt.
Persoonlijk vind ik het systeem van onze zuiderburen hoogst irritant, dat de wegkapitein de hele stoet voorbij raast om weer voor aan te moeten klaar-overtje spelen.

Je zult zien, het is een droom die waarheid wordt.

Groet'n uut 't Kiependarp  PC Rider
Traveling by car is like watching a movie, but traveling by motorcycle is like being in one.

mothergoose

Nou kan ik zeggen dat 'we' deze manier van rijden bij het Goldwingforum al jaren toepassen.... Alleen heb ik nog niet meegereden met ritten van dat forum. Ik heb er wel een hele beschrijving gelezen die overeen komt met de manier zoals Chris deze beschrijft. Persoonlijk wil ik het heel graag proberen, maar meer om de nieuwsgierigheid of en hoe het werkt.

In de huidige manier zoals wij rijden binnen de club kan het ook zonder dit systeem, alleen is het niet foutloos, wordt er nooit gestopt voor een foto en moet de achterrijder altijd een doorrijder zijn. Daarom, ik zou dit graag een keer willen testen en is het een goed idee dit onderwerp tijdens de ALV te bespreken.

Chris, Goed punt!

Gr.  Jurgen
Don't be afraid your life will end... Be afraid it will never begin!!!

George

Heb in september in de Ardennen een ander systeem leren kennen.
Diegene die zijn rijder, achter hem, kwijtraakt in de spiegels rijd door tot de volgende afslag en stopt dan totdat de achterliggers weer bij zijn gereden. Dit werkt natuurlijk uiteindelijk door tot aan de voorrijder.
Voor diegene die de groep kwijtraakt is het een geruststelling en hoeft alleen maar de weg te volgen, bij een volgende afslag wordt er op hem gewacht.
Maakt niet uit wat je rijdt als je er maar plezier aan beleeft.

PC Rider

Citaat van: George op vrijdag 24 januari 2014, 14:05 uur

Diegene die zijn rijder, achter hem, kwijtraakt in de spiegels rijd door tot de volgende afslag en stopt dan totdat de achterliggers weer bij zijn gereden. Dit werkt natuurlijk uiteindelijk door tot aan de voorrijder.
Voor diegene die de groep kwijtraakt is het een geruststelling en hoeft alleen maar de weg te volgen, bij een volgende afslag wordt er op hem gewacht.


Dat is wat we altijd in de club ook deden, en dat werkt dus niet (altijd).

Net wat ik al zei: net even niet opletten, en de achterrijder is weg. En weet je dan nog hoe lang? En sinds waar?

Daarom niet soms, maar altijd wachten. het klinkt drastisch maar het rijdt veel lekkerder, want je weet zeker dat er op je gewacht wordt, terwijl bij ''jouw''  methode altijd nog de kans op ''Oeps, vergeten''  bestaat.

Bij de ALV maar even over napraten, en kijken wat iedereen er van vindt.

Groet'n uut 't Kiependarp  PC Rider
Traveling by car is like watching a movie, but traveling by motorcycle is like being in one.

Edwin_rood-wit_Smink

Ik weet het niet, ik kijk toch om de zoveel seconden in mijn spiegels, zoals geleerd met de rijles. In geval van pech zal ik dat dus tijdig in de gaten hebben.
Voor mij zie ik wanneer  mogelijkerwijs mijn achterligger achter zal blijven. Dank hierbij aan stoplichten Danwel kruispunten of andere drukker verkeerssituatie......
Na het passeren van deze situaties, spiegel ik nog iets meer om er zeker van te zijn dat al mijn achtervolgers ook mee komen.

Edwin

Edwin Smink

www.sminkfotos.nl

Honda:                      Energica:
PC800  2 x                 Experia
CB500 
Ntv650 revere

Ferdy

Het zal wel net als altijd en overal wezen, dat het systeem zn pro's en contra's heeft. Wij hebben het alleszins in onze vriendenclub ingevoerd naar aanleiding van onze Engelse ervaring... en het werkt goed! Het is effe aanpassen, maar na n tijdje lukt het. Ikzelf vind dat je veel meer bij de rit betrokken bent en zodoende geen tijd hebt om in de "bus" half slapend mee te cruisen... je neemt ECHT deel aan de rit!

edwinedje

Omdat dit iets is wat ik al meerdere keren heb aangekaart heb bij ALV's vind ik dat ik even moet reageren  :D

Ik ben het in principe met {rood/wit} Edwin eens dat je regelmatig "moet" spiegelen.
Dit zou een tweede natuur moeten zijn.
En inderdaad de situaties inschatten waarbij je mogelijk het gedeelte achter je kan kwijtraken.
Als je vertrouwen hebt in het feit dat je voorganger jou in de gaten houd, hoef je je niet blind te staren op zijn achterlicht en al doende de koplamp in je spiegel kwijt te raken... (ff 2x lezen)

De mening van Ferdy deel ik dan weer niet...half slapend meecruisen...dan kan je net zo goed niet meegaan.

Met betrekking tot het 'engelse systeem' ben ik niet te beroerd om dit tijdens een van de eerstkomende ritten te proberen.
Echter wat van belang is om dit goed en duidelijk te communiceren VOORDAT we gaan rijden. Uit ervaring blijkt dat de 'oude' manier ook niet altijd werkt en die hebben we toch al meerdere keren uitgelegd.
Als nu de voorijder ergens naartoe wijst, en de tweede rijder heeft geen idee wat hij bedoelt en het madeliefje in de berm ter kennisgeving aanneemt zijn we nog net zo ver.

Persoonlijk vindt ik deze manier minder verkeersveilig dan de oude manier.
Ik bepaal liever zelf waar ik stop nadat ik gezien heb dat ik een deel ben verloren.
Tevens hoeft er niemand om mij heen te rijden als ik ergens wordt geparkeerd.
Er bestaat een kans dat de derde rijder de instructie van de koprijder niet ziet als gevolg van de situatie (kruispunt, rotonde, afslaan) en dus meer bezig is met het verkeer dan de koprijder. Vervolgens zet hij de maneuvre in waar de tweede rijder blijft stilstaan.
Yup, verkeers inzicht, vooruitkijken, aftsnad bewaren, anticiperen etc etc etc....

Een ander puntje van aandacht is de e1n staartrijder idee. Het valt mij op dat er altijd een aantal mensen graag achterin vertoeven (en met goede redenen). Maar als het onduidelijk is wie de staartrijder is omdat je de ene keer voor 1 en de andere keer voor 2 of 3 motoren moet invoegen maakt het het systeem ook niet makkelijker of duidelijker.

Laatste puntje is het baksteensgewijs rijden. Ook dit wordt nog wel eens 'vergeten'.

Wellicht een idee voor de Pacific Post;
Daar hij nu electronisch is/wordt; een pagina wijden aan de richtlijnen {om maar niet het woord regels in de mond te nemen} voor het meerijden in de toerrit. Deze pagina kan dan uitgeprint worden op de dag van de rit voor niet-leden, nieuwe-leden, gasten, first-timers, en andere meerijders.

Gr,
Edwin 'fingers crossed'  Edje



Zaandam - Noord Holland
ST1100 Pan European (2001) Bordeaux Rood                                           
http://www.edwinedje.nl
met oa de toertocht foto's

+-Recent Topics

Vakantie Pinksteren 2025 door mothergoose
vrijdag 03 januari 2025, 18:06 uur

Advertentie Marktplaats door mothergoose
vrijdag 03 januari 2025, 13:42 uur

Nieuw motorpak aangeschaft door Tom
woensdag 01 januari 2025, 20:22 uur

_MRA Afsluitingen - actuele bestanden door JohanBaars
maandag 30 december 2024, 10:15 uur

Staat jullie motor leven ook stil???? door J-P
woensdag 18 december 2024, 19:32 uur

Powered by EzPortal