Iemand heeft weer iets moois bedacht: een aanpassing van de Europese wetgeving omtrent rijbewijzen. Ik heb deze eens doorgespit en ben wat juweeltjes tegen gekomen. Hier volgt een bloemlezing uit een voorstel, gemaakt door een met lintworm geïnfecteerde Europarlementariër die zijn diarrhee in een voorstel heeft gegoten en aan de EU heeft opgestuurd. Veel plezier!
Zie artikel op:
https://www.femamotorcycling.eu/different-speed-limits/ De PDF als je hem zelf wilt lezen:
https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/TRAN-PR-750248_EN.pdfDenk er aan: er staat veel must/shall/may in de tekst. Niet alles moet/mag/kan door de lidstaat aangenomen worden. En het is ook nog maar een voorstel dat helemaal niet aangenomen hoeft te worden. Echter is het wel eng dat er denk-tanks zijn die dit soort voorstellen weten te verzinnen...
Dan zoals beloofd de dampende poephoop:
Staged approach regarding speed limits... Snelheidslimieten in stapjes dus:
- Speed is a very important factor when it comes to road crashes and fatalities, as 30 % of road accidents involve speeding.
A staged approach regarding speed limitations on driving licences, both for cars and motorcycles, can positively contribute to reduce the number of fatalities and the severity of the accidents overall
En hoe denken ze dat te doen? Nou, daar hebben ze ook over nagedacht:
- without prejudice to the speed limitation in each of the roads set by the national authorities, the absolute maximum allowed speed by Member States for drivers under category A1 shall not exceed 90 km/h;
- without prejudice to the speed limitation in each of the roads set by the national authorities, the absolute maximum allowed speed by Member States for drivers under category A2 shall not exceed 100 km/h;
- without prejudice to the speed limitation in each of the roads set by the national authorities, the absolute maximum allowed speed by Member States for drivers under category A shall not exceed 110 km/h;
- without prejudice to the speed limitation in each of the roads set by the national authorities, the absolute maximum allowed speed by Member States for drivers under category B shall not exceed 110 km/h;
De beginnend bestuurder is sowieso de klos: snelheidsbeperking op wegen buiten de bebouwde kom waar de Vmax ligt op 90+ km/h:
- Member States shall establish specific rules applicable to novice drivers regarding speed, by
lowering down the maximum authorised speed outside the urban areas if that maximum authorised speed is higher or equal to 90 km/h.
Wil de beginnend bestuurder 's nachts de weg op, dan is 'ie ook de lul:
- Member States may establish specific rules applicable to novice drivers in order to
limit night-driving from midnight to 6.00 am.
Maar ze hebben ook nagedacht over hoe gevaarlijk het is om een B-rijbewijs te hebben. Daarom staat er in het voorstel de invoering van een
B+-rijbewijs voor grotere auto's van 1800+ kilo (SUV's):
- As initially designed, the B category licence is not completely suitable for the heaviest passenger cars. A new driving licence category – the B+ category - should therefore be established for cars,
weighing more than 1800 kg. Drivers should only be eligible for this this licence category after gaining a
minimum period of experience within the context of their category B licences.
- The B+ licence category can be obtained only after successful completion of the
probationary period of two years of B licence category;
Maar dan ben je nog steeds de lul:
- without prejudice to the speed limitation in each of the roads set by the national authorities, the absolute maximum allowed speed by Member States for drivers under category B+ shall not exceed 130 km/h;
Ook de leeftijdsgrens moet er aan geloven. Hoe oud moet je zijn voor rijbewijs:
- 16 years for categories AM and B1;
- 18 years for categories A1, A2, B, BE, C1 and C1E;
- 21 years for the category B+;
- 20 years for A. However, access to the driving of motorcycles of this category shall be subject to a minimum of two years’ experience on motorcycles under an A2 licence.
(De huidige regel: The two years’ experience requirement may be waived if the candidate is at least 24 years old;
komt te vervallen)
Artikel 14 beschrijft hoe een 17-jarige een rijbewijs kan halen en dan onder begeleiding mag rijden.
Deze sectie is er uit gehaald. Dit mag de lidstaat dus niet meer doen.
Toch zitten er in dit braaksel een aantal goede punten (jawel!):
- Geen alcohol meer in het verkeer voor iedereen (niet alleen de beginnend bestuurder):
- Member States may extend the application of the 0.0 g/mL limit to all drivers.
- Vereiste voor je rijexamen á la het Duitse model:
- basic knowledge and being capable of using first aid equipment and being capable to provide first aid.
Top voorstelletje zo! Man man man.....
