Auteur Topic: koppelingsperikelen...  (gelezen 566 keer)

Offline tisikke

• mag verkopen
  • *
  • Country: be
    • Bekijk profiel
koppelingsperikelen...
« Gepost op: zondag 08 augustus 2021, 11:04 uur »
deze ervaring wou ik graag even delen met de groep,

ik kocht vorige week een 1990 model, met een ontkoppelingsprobleem.
de koppeling 'pakte' maar heel op het laatste en zelfs bij het volledig inknijpen vd koppeling werd er niet ontkoppeld en blijft het achterwiel licht aangedreven.
de vorige eigenaar verzekerde mij dat de koppeling volledig ok werkte toen hij de motor 7 maanden geleden wegzette.. en dat het probleem veroorzaakt was door de lange stilstand.

Na wat opzoekwerk hier op de site en op andere locaties bleek dat een ontluchting vd ontkoppelingsolie de oplossing zou zijn.
ik ging dus om een busje dot4 en zette mij aan het werk.
en wat bleek, dat er al es geprobeerd was om dit te doen waarschijnlijk, maar zonder succes, want de 2 vijsjes vh reservoir waren geschonden en zitten muurvast!
ik had reeds de tupperware vd motor gedaan om makkelijk te kunnen 'bleeden' en al een darmpje en potje opgesteld en besloot om zonder dat ik het reservoir kon openen, toch es de bleednippel te openen en dan es te pompen.
Toen ik dit deed  kwam ongeveer 2cm olie in het darmpje , deed ik de bleednippel weer vast, en wat bleek, de koppeling werkt weer volkomen normaal..

(is er nog iemand met dergelijke ervaring, of iemand die er een technische uitleg voor heeft?) het enige wat ik kan bedenken is dat er door de 'miniflush' een luchtbelletje is verwijderd geworden..

dit is mijn 2e pc800, want ongeveer 15 jaar geleden verkocht ik mijn vorige (zwarte) model 1994, waar ik ongeveer 10 jaar had mee gereden, en waarover ik ook altijd tevreden was geweest, en die mij ook nooit in de steek had gelaten.. Maar oude liefde roest niet, en dus nu weer een PC800 aangeschaft, maar deze keer in candy red, de motor heeft ongeveer 71000km, en is in mooie staat, heeft een passenger backrest en een kilometerteller in kms en niet in miles, (het betreft een model met vooraan 342 ih chassisnr dat dus geproduceerd werd voor de canadese of europese markt) . de motor wordt nog deze week ingeschreven als oldtimer in Belgie, want dat scheelt hier een slok op de borrel, ook al doordat ik ook een oldtimerauto heb, die dus bij dezelfde verzekeringsmaatschappij is verzekerd.

mvg
Marc/Belgie

black 1994 pc800 (sold)
red 1990 pc800

Offline Edwin_rood-wit_Smink

• MV Pacific Coast Nederland
  • Kan niet beter, hoewel moet wel blijven posten
  • *
  • Country: 00
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • www.sminkfotos.nl
Re: koppelingsperikelen...
« Reactie #1 Gepost op: zondag 08 augustus 2021, 17:53 uur »
Hallo Marc, zoals ik het uit je verhaal op kan maken lijkt het erop dat je koppelingsvloeistof inderdaad aan verversing en ontluchting toe is.
Ik zou nu wel zsm het dekseltje eraf zien te krijgen en het systeem goed doorspoelen met nieuwe verse dot4.

Edwin
Edwin Smink

www.sminkfotos.nl

PC800  MP-73-GH
CB500  MD-XF-60
Ntv650 revere

Offline tisikke

• mag verkopen
  • *
  • Country: be
    • Bekijk profiel
Re: koppelingsperikelen...
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 12 augustus 2021, 12:55 uur »
zal ik doen, eerst slagschroevendraaier in huis halen en nieuwe (of recuperatie) schroefjes ergens vinden..
iemand die dat liggen heeft of weet waar ik ze kan bnestellen in belgie of nl ?? liefst 4 stuks, want remvloeistof moet ook ververst worden denk ik, en ik weet niet wat die schroefjes gaan geven als ik ze los maak, deze zitten er waarschijnlijk even lang onaangeroerd in...

grtn
marc
black 1994 pc800 (sold)
red 1990 pc800