Auteur Topic: Motor lekt olie - vermoedelijk koppakking lekkage  (gelezen 420 keer)

Offline Martin Molema

• mag verkopen
  • *
  • Country: nl
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
    • Mijn persoonlijke Website
Motor lekt olie - vermoedelijk koppakking lekkage
« Gepost op: donderdag 15 september 2022, 19:34 uur »
Beste mensen,

Recentelijk weer op de motor weggeweest en bij terugkomst netjes op de oprit geplaatst. De volgende enkele donkere vlekken onder motor. Met de vinger langs de onderkant van het blok: inderdaad lijkt het op olie lekkage.

Na een paar weken en vakantie pas tijd gehad om er naar te kijken. Dus veel kuip-delen verwijderd en het zichtbare deel van het motorblok grondig schoon gemaakt. Daarna zonder de kuipdelen opgestapt en naar de reparateur gereden. Tot mijn verbazing geen drup olie onder het blok. Echter, na 2 dagen de garage gebeld en zij claimen dat er wel olie onder het blok lag. Enige inspectie door de monteur levert op dat er aan de bovenkant zaken lekken, vermoedelijk de koppakking. Hij schijnt moeite te hebben met het vinden van een vervangende koppakking. Ik heb ondertussen hier wat topics gelezen, en zie dat er meerdere koppakkingen zijn. Een simpele 'first-hit-on-google' zoekactie en ik vind dit : https://japparts.nl/index.php?main_page=index&cPath=830_884_886_2371_2372.

Is dat wat ik mogelijk nodig heb als blijkt dat het echt de koppakking is?

Clublid Tom heeft me ook al eens heel fijn geholpen bij het reviseren van koppeling en remklauwen, waarvoor mijn dank. Hij gaf aan dat doorrijden kan 'totdat het te erg wordt'. Ik heb weinig vertrouwen in een motor die onderaan motor lekt dat mogelijk op je achterwiel terechtkomt......

Groeten Martin
PC800 1989.

Offline Edwin_rood-wit_Smink

• MV Pacific Coast Nederland
  • Kan niet beter, hoewel moet wel blijven posten
  • *
  • Country: 00
    • Bekijk profiel
    • www.sminkfotos.nl
Re: Motor lekt olie - vermoedelijk koppakking lekkage
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 15 september 2022, 19:48 uur »
Hallo Martin,  deze lekkage is een bekend probleem van deze motor.
De koppakking hoeft hierbij echter niet vervangen te worden.
Ik durf met 99.9 % zekerheid te zeggen dat het de nokkenas doppen zijn die niet meer goed afdichten.
Tom, die jou heeft geholpen heeft inmiddels ook in de planning staan om tzt de doppen (door mij) te laten vervangen.
Ik heb hier en overigens alle werkzaamheden ervaring mee.

Groetjes Edwin
Edwin Smink

www.sminkfotos.nl

PC800  MP-73-GH
CB500  MD-XF-60
Ntv650 revere

Offline Martin Molema

• mag verkopen
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 15 september 2022, 22:05 uur »
Hoi Edwin,

Dank voor je vlotte reactie! Kun je aangeven hoe zoiets in zijn werk gaat als ik dat door/met jou zou willen doen? (Wellicht via privé bericht anders hoor). Want voordat de garage de boel uit elkaar haalt kan ik hem dan beter daar weghalen....?

Groeten Martin
PC800 1989.

Offline Zoekende

• Wordt echt goed
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 16 september 2022, 05:56 uur »
Het is vrijwel zeker de olie dop in de nokkenas, ik heb er ook al bij een aantal pc de boel vervangen.
Het is een klusje van niks maar je bent veel tijd kwijt voor je er bij kunt(dus dat maakt het prijzig)

Offline Martin Molema

• mag verkopen
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 16 september 2022, 11:27 uur »
En wat is prijzig? Is er een indicatie van uren aan te hangen? Dan weet ik ongeveer wat ik kwijt ben als ik met de garage verder ga...
PC800 1989.

• *
    • Bekijk profiel
    • www.sminkfotos.nl
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 16 september 2022, 19:34 uur »
Hoi Martin, je hebt nog een pb.

Edwin
Edwin Smink

www.sminkfotos.nl

PC800  MP-73-GH
CB500  MD-XF-60
Ntv650 revere

• *
    • Bekijk profiel
    • www.sminkfotos.nl
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 16 september 2022, 19:45 uur »
Zoals eerder aangegeven kan het op 2 manieren.
De snelle (zonder het blok uit te bouwen).
En de wat langere.
De laatste is zoals ik het doe.
Bij de snelle blijft namelijk het kleppendeksel gemonteerd, worden de doppen er geforceerd uitgetrokken en de nieuwe gemodificeerd ( opstaande rand weggesneden) met kit erin gedrukt. Deze rand zit er niet voor niets. En kans op nieuwe lekkage is aanwezig.
Ook is het contactvlak voor de kit beter schoon te maken als de deksels eraf zijn. De extra moeite om het blok uut te bouwen vind ik zeker de moeite waard.
Ik doe er gemiddeld 1 a 1,5 dag over afhankelijk wat ik nog meer tegenkom.

Mvg Edwin Smink
Edwin Smink

www.sminkfotos.nl

PC800  MP-73-GH
CB500  MD-XF-60
Ntv650 revere

Offline Zoekende

• Wordt echt goed
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 17 september 2022, 08:58 uur »
Klopt wat je zegt ik doe de eerste manier, en ze zijn allemaal nog dicht.

Ook degene die er orgineel inzitten gaan lekken dus dat is geen garantie(is mijn mening)
Wat denk ik een probleem is is hoeveel olie er in het blok zit , is dit iets teveel,en het peilen moet je echt wel even weten dan bouwt hij druk op en dat verhoogt naar mijn mening de kans op lekage langs de zwakste plek namelijk de nokkenasdop.

Maar het blijft veel werk en meestal pak ik het stroomgedeelte ook aan en (vooral de aansluitingen, lees stekker verbindingen) en zet een computerfan op de spanningsregelaar voor meer koeling.

• *
    • Bekijk profiel
    • www.sminkfotos.nl
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 17 september 2022, 13:31 uur »
Ze zullen ook zeker een lange tijd lekdicht blijven.
Echter het randje dat aan de binnenzijde komt, wordt juist bij een te hoge carterdruk tegen het deksel gedrukt. het wegsnijden hiervan vergroot dus juist de kans dat ze er uit komen.
De reden dat de doppen gaan lekken is veroudering / verharding van materiaal en een "mindere" kwaliteit van kit (voor zover die er al tussen zit).
De veroudering komt door de toevoegingen die in olien zitten, waar de oudere rubbers niet zo goed tegenkunnen. De huidige rubbersamenstelling zal er zeker beter tegen bestand zijn. ook het opwarmen en afkoelen heeft hier invloed op.
het is daarom dan ook raadzaam om de juiste voorgeschreven olie te gebruiken.

mvg Edwin
Edwin Smink

www.sminkfotos.nl

PC800  MP-73-GH
CB500  MD-XF-60
Ntv650 revere

Offline Martin Molema

• mag verkopen
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 17 september 2022, 14:15 uur »
Dank voor jullie uitgebreide reactie. Ondanks dat de garage dacht dat het leveren van de pakkingen (welke dan ook) lastig zou kunnen zijn waren ze toch maar vast begonnen. Ik had zelf al een deel van de kuip verwijderd en dat scheelt in ieder geval manuren. Wel even jullie info gedeeld voor de zekerheid, dus dank daarvoor. Tijd besteed was 45 minuten en ze waren nu bezig om de witte isolatie om het blok weg te halen..... verwachting is dat het qua manuren mee gaat vallen. De monteur is zeer schappelijk : als hij vermoed dat het niet de moeite waard is gaat hij me niet het vel over de neus halen..... ik hou jullie op de hoogte.

overigens kon het best zo zijn dat ik wellicht iets teveel olie heb bijgegooid wat de reden was dat het nu mis ging  ::)
PC800 1989.