Hoofdmenu
+-+-

+-User

Welkom, Gast.
Gelieve in te loggen of te registreren.

Wachtwoord vergeten?

+-Recent Posts

Trilling voorvork vanaf 140kmh

Gestart door TimPC, woensdag 21 augustus 2024, 16:28 uur

Vorige topic - Volgende topic

TimPC

Hoi, ik kwam het topic niet tegen, vandaar dit nieuwe topic.

Ik heb start van het seizoen de banden vervangen door een alternatieve set. Voor 60 hoog achter 80. Dat rijdt en stuurt prima, maar de geometrie is daardoor iets gewijzigd en het motortoerental is iets lager bij gelijke snelheid. Afgelopen winter ook de voorvorkkeerringen en balhoofdlagers vervangen.

Nu rijdt ik niet vaak hard, maar het moet wel kunnen en het valt sinds de bandenwissel op dat er een op en neer trilling is vanaf 140kmh (130 werkelijk).

Nu is de vork en het balhoofdlager gezond. De mogelijke redenen voor zover mijn kennis rijkt, is een hoogteslag in de band, of versleten motorsteunen.  Versleten voorwiellagers sluit ik uit, die waren bij de bandenwissel nog prima en 3 jaar oud.

Meningen en suggesties zijn welkom.

Edwin_rood-wit_Smink

Hallo Tim, als ik het zo lees, lijkt het erop dat het wiel niet goed gelanceerd is, of er zit idd een hoogteslag in de band. Maar dat zouden ze met het balanceren gezoen moeten hebben,  zoiezo omdat er dan onwerkelijk veel lood op moet.

Edwin Smink
Edwin Smink

www.sminkfotos.nl

PC800  MP-73-GH
CB500  MD-XF-60
Ntv650 revere

TimPC

Citaat van: Edwin_rood-wit_Smink op donderdag 22 augustus 2024, 22:51 uurHallo Tim, als ik het zo lees, lijkt het erop dat het wiel niet goed gelanceerd is, of er zit idd een hoogteslag in de band. Maar dat zouden ze met het balanceren gezoen moeten hebben,  zoiezo omdat er dan onwerkelijk veel lood op moet.

Edwin Smink

Ik ga dat eens checken. Vond destijds wel dat er veel op ging,  maar dacht dat het gewoon veel lichte blokjes waren. Nog even gecheckt in de 4e en 5e versnelling op dezelfde snelheid. Het blok heeft geen relatie met de trilling.

TimPC

Het was inderdaad onbalans.  Wiel eruit gehaald en terug naar de bandenlegger. Die gaf de machine een slinger en zag gelijk dat er geen bal van klopte. Dus lood eraf en opnieuw. De trilling is weg.

Edwin_rood-wit_Smink

Kijk aan dat is goed te horen!
Veel fijne, trillingsvrije, km's gewenst!
Edwin Smink
Edwin Smink

www.sminkfotos.nl

PC800  MP-73-GH
CB500  MD-XF-60
Ntv650 revere

+-Recent Topics

Afsluitingsrit - 13 oktober 2024 door Jeroen en Hellen
Vandaag om 15:32

Jubileumweekend - 21 en 22 september 2024 door Edwin_rood-wit_Smink
maandag 30 september 2024, 19:20 uur

Bijna eindeseizoenrit - 29 september 2024 door mothergoose