+-+-

+-User

Welkom, Gast.
Gelieve in te loggen of te registreren.
 
 
 
Wachtwoord vergeten?

+-Recent Posts

Diverse zaken 'aan de voorkant'.

Gestart door Martin Molema, vrijdag 01 september 2023, 21:18 uur

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Martin Molema

Hallo allemaal,

Hier weer een vraag om hulp bij mijn PC 800 uit '89. Ik rij de laatste tijd weer wat meer en merk dat de motor niet meer zo soepel rijdt. Ten eerste heb ik zo te zien een nieuwe voorband nodig, en deze lijkt ook wat meer afgesleten aan de rechterkant wat mij bevreemd. Zit nu een Dunlop K555F, 120/80-17M/C. Zie dat die inmiddels al ruim over de €200 gaat... iemand nog tips?

Dan iets wat mij meer zorgen baart. Er lijkt speling te zitten op de voorvork. Vooral als ik net wegrijd zijn er wat steile verkeersdrempels en dat lijkt het alsof de voorvork wat ruimte pakt in de rijrichting. Dus niet zozeer verticaal als wel van voor naar achter.  Daarnaast heb ik het idee dat de motor in de bochten naar buiten drift, maar dat kan ook mijn angst zijn nu ik weet dat de voorband niet geweldig meer is.

Iemand hier ervaring mee? Is het het balhoofd of mogelijk de oliekeerringen? Ik heb geprobeerd om de voorvork te bewegen terwijl hij op de bok staat, maar dat lukt van geen meter.

Vorige keer hebben jullie me goed geholpen met wat adviezen voordat ik naar de reparateur ging; altijd fijn om te weten of wat je hoort bij de garage nu hout snijdt of dat je een oor aangenaaid wordt :)

Groeten uit Drenthe!

Martin
PC800 1989.

Zoekende

Vergeet die oude meuk banden, ik heb al diverse PC's heel fijn laten rijden en afgesteld, en met moderne banden waardoor een pc ineens wel goed stuurt en je bij regen wel grip hebt.
Speling zoals jij noemt kan van alles zijn dat is zo niet te beoordelen.
Je hebt hier in de club een paar mensen zitten die jouw pc netjes in orde maken, daar zou ik hem naar toe brengen ipv naar een motorzaak, maar dat is mijn bescheiden mening.

Edwin_rood-wit_Smink

Hallo Martin, precies zoals zoekende het zegt, sinds een aantal jaren zijn er betere banden (Michelin city grip
) verkrijgbaar. Iets kleinere maat, ik heb die bij verschillende pc's eronder gezet die bij mij in onderhoud zijn.
Die speling, als ik het zo lees, lijkt mij inderdaad het balhoofd die afgesteld of het lager vervangen moet worden. Van kogel naar naald.
Schokdempers zou ik dan ook gelijk aanpakken.
Voor en achterband slijten nooit even snel.

Succes, Edwin Smink
Edwin Smink

www.sminkfotos.nl


PC800  MP-73-GH
CB500  MD-XF-60
Ntv650 revere

Martin Molema

Aha, goed om te horen dat er alternatieven zijn voor de banden. Heeft iemand een precies typenummer (voor mijn model '89) want online kom ik steeds uit op de Dunlops.

PC800 1989.

Edwin_rood-wit_Smink

Hallo Martin, deze banden zet ik er tegenwoordig onder:
Achter: city grip 2, 140/70 -15
Voor: pilot street120/70 - 17

Succes!

Edwin Smink
Edwin Smink

www.sminkfotos.nl


PC800  MP-73-GH
CB500  MD-XF-60
Ntv650 revere

Martin Molema

Zo, dat scheelt flink in de portemonnee! Dankjewel alvast.
PC800 1989.

Zoekende

Ik monteer altijd de Exedra achter en de t31 voor

TimPC

Toch fijn dat er niet geheel passende maar werkende vervangers zijn voor de antieke standaard banden.
Ik meen ooit gelezen te hebben dat 90 hoogte achter nog wel eens tot beschadigingen van de kofferbak kan leiden, omdat het simpelweg wat krap wordt. Klopt dat? De Exedra is iets hoger, de city grip iets lager, Hoeveel merk je daar van?
Ik vind als mooi weer rijder, dat mijn banden ook bij regen vertrouwen moeten geven. Welke banden zijn dan aan te raden?

Ik heb achter een setje Koni schokbrekers en voor de standaard schokdemping. Wat voor winst valt er nog te halen aan de voorkant? andere veren/olie (hoeveelheid)?

Edwin_rood-wit_Smink

Hallo Tim, een band groter dan de originele, hoogte danwel breedte, kan idd schade opleveren.
Zoals eerder geschreven, heb ik de citytrip gemonteerd. De ervaringen zijn zeer positief.
De band heeft een wat lagere wang waardoor de stabiliteit al beter is, de modernere compound zorgt voor een goede grip bij droog en nat weer. Door de kleinere diameter is je wielbasis iets korter en stuurt daardoor in dit geval zekerder .
Aan de voorkant zou je de veren kunnen vervangen voor een ander merk. Veren worden na verloop altijd wat slapper. Hoewel dit ook afhankelijk is van de legering van het staal is gemaakt van de veer.
Ook het soort veer bepaald de veerkarakteristiek.
Verder zijn het soort olie, de viscositeit en de hoeveelheid van invloed.
Een juiste montage, aanhaalmomenten, zijn ook belangrijk.

Edwin
Edwin Smink

www.sminkfotos.nl


PC800  MP-73-GH
CB500  MD-XF-60
Ntv650 revere

+-Recent Topics

Afsluitingsrit - 13 oktober 2024 door Jeroen en Hellen
Vandaag om 15:32

Jubileumweekend - 21 en 22 september 2024 door Edwin_rood-wit_Smink
maandag 30 september 2024, 19:20 uur

Bijna eindeseizoenrit - 29 september 2024 door mothergoose
maandag 30 september 2024, 17:11 uur

Sleutel in de kofferbak door Edwin_rood-wit_Smink
maandag 23 september 2024, 14:48 uur

Najaarsrit - 8 september 2024 door J-P
zondag 08 september 2024, 18:21 uur

Powered by EzPortal