+-+-

+-User

Welkom, Gast.
Gelieve in te loggen of te registreren.
 
 
 
Wachtwoord vergeten?

+-Recent Posts

Re: Vakantie Pinksteren 2025 door mothergoose
vrijdag 03 januari 2025, 18:06 uur

Re: Vakantie Pinksteren 2025 door mothergoose
vrijdag 03 januari 2025, 13:45 uur

Re: Advertentie Marktplaats door mothergoose
vrijdag 03 januari 2025, 13:42 uur

Re: Nieuw motorpak aangeschaft door Tom
woensdag 01 januari 2025, 20:22 uur

Advertentie Marktplaats door guus
dinsdag 31 december 2024, 15:22 uur

ratelend geluid; verbinding versnellingbak-cardan????

Gestart door Fred, woensdag 28 december 2011, 10:58 uur

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Fred

Beste lezers,

Gisteren mijn PC van nieuwe banden laten voorzien, Dunlop K555 voor en achter, vlotte service en een zeer rustig en behoedzaam werkende monteur, prima service (kosten totaal met de-en monteren, balanceren, nieuwe ventielen etc. à 310 € ) kortom voor mensen in Noord-Holland een alternatief. Ik heb regelmatig het internet afgestruind naar prijzen en dergelijke, uiteindelijk scheelt het misschien een paar tientjes, maar ik ben dik tevreden over de snelle service ( op afspraak komen, tijdens de 'operatie' live aanwezig zijn, gelijk ff de uitlaat en achterbrug kunnen checken...). Ik heb geen korting of aandelen in de 'zaak' maar ter info zie http://www.nh-motoren.nl/.
Dit terzijde.

Ik heb een vraag over een voor mij nog onbekend geluid:
tijdens het rijden hoor ik of merk ik niets, maar als ik de motor met de hand verplaats dan hoor ik een vreemd geluid welke vermoedelijk komt van het gebied van de verbinding van het cardan naar de versnellingsbak/tandwielen.
Ook het achterwiel met de hand heen en weer bewegend brengt eveneens het geluid voort. Het lijkt net of de motor in zijn versnelling staat, dus je hoort het knarsen/ratelen van tandwielen op elkaar????
Iemand een idee?????
speling ergens????
cardan olie vernieuwen????
of kan het erger zijn........

graag wat reacties/ervaringen.

m.vr.gr.
Fred


KWW

Fred, als ik je verhaal zo lees, zou ik toch de kruiskoppeling controleren, ze gaan niet vaak stuk, maar het komt voor.
Je wilt niet meemaken als hij bij 80km/u uit elkaar vliegt.
Je kunt nog even de cardan controleren of hier voldoende olie in zit, maar klinkt als kruiskoppeling.
Kww-Gerard

Fred

Beste Gerard,

Gerard bedankt voor je reactie.

de zoek-functie op het forum werkte niet, ik ben toen wat gaan bladeren en vond inderdaad al andere berichten over de kruiskoppeling. Ik denk dat je gelijk hebt. Ik zal eerst de cardan olie controleren, als die goed is, moet ik toch op zoek naar een betrouwbare reparateur....ook wordt er over te weinig vet in de kruiskoppeling gesproken??? kan dat?

groet,
Fred

KWW

Fred, te weinig vet in de kruiskoppeling kan wel, maar dan is hij al kapot, hij is niet te smeren en ook niet uit elkaar te halen.
Als het de kruiskoppeling is, is het inderdaad eventjes werk, achterwiel eruit, cardan eraraf, dan de achtervork eruit en wala daar heb je de kruiskoppeling, nieuwe monteren en weer dicht bouwen, ach het houd je van de straat.
Kww-Gerard.

Fred

Ik heb vandaag nieuwe olie voor het cardan gehaald. Morgen als het droog is maar even vervangen. Ik heb toch de hoop, dat het de olie is, omdat als de motor koud is het geluid minder/niet heeft en als ik terugkom van een rit het geluid wel vertoond. Tja, afwachten maar. De motor geheel uit elkaar halen in mijn achter tuin lijkt mij niet ideaal en zeker niet in dit jaargetijde......

groet,
Fred

Fred

Het vervangen van de cardan olie heeft wel verbetering gebracht. Het nare geluid is duidelijk verminderd. Zoals ik al zei, hoorde ik het geluid voornamelijk als ik gereden had en dan bijvoorbeeld de motor achteruit op zijn plek reed. Dat is gelukkig nu weer weg.
Aan de andere kant voel ik wel wat weerstand, als ik de motor op de bok heb en dan handmatig het achterwiel beweeg. Vinger aan de pols houden en tijdens een bijeenkomst of sleuteldag maar even bij de collega-pc's voelen....misschien hoort het wel zo?

groeten,
Fred

mothergoose

Dag Fred,

Fijn dat het minder is geworden, ik zou er alleen niet gerust op zijn.... Ik zou de kruiskoppeling zeker nakijken en indien nodig vervangen. Als deze breekt tijdens het rijden, dan wil je niet dat je op dat moment op de motor zit! Alles staat in één klap stil namelijk en de hele boel is naar z'n grootje. Nu kun je alles 'makkelijk' open maken en is het voor een paar tientjes door een nieuwe kruiskoppeling te plaatsen te regelen....

Ieder zo zijn meug, maar ik zou er geen cm meer op rijden in deze situatie.

Succes!

Gr.  Jurgen
Don't be afraid your life will end... Be afraid it will never begin!!!

Willempje

Kruiskoppeling stuk zit een zwaar punt in.
Als je de motor op de middenbok zet en je
draait aan het wiel dan gaat deze licht  en
het volgende moment zwaar.

TimPC

Hoi,

Net terug van een lange rit en deed even een algemene check van bewegende delen. Toen viel mij op dat bij het vooruit achteruit bewegen van het wiel er wat vrije slag zit voordat ik tandwielen op elkaar hoor klikken en dat de cardan wat droog klinkt. Luister zelf : https://youtu.be/0hck-XsAEeY?si=UBYttQlNan8q7LzC

38k miles op de klok. Is dit aandacht behoeven, of doodnormaal geluid?

Edwin_rood-wit_Smink

Hallo Tim, ik herken het geluid wel. Voor de zekerheid zou ik eerst het oliepeil van zowel de motor als de cardan controleren. dat wat betreft het droge / schurende geluid.
Het 'klakkende' geluid komt als het goed is uit de versnellingsbak en is een vrije slag.

-Welke motorolie zit er momenteel in (viscositeit en type)?
-Wat is de km stand van de pc?

Edwin Smink
Edwin Smink

www.sminkfotos.nl

Honda:                      Energica:
PC800  2 x                 Experia
CB500 
Ntv650 revere

TimPC

Motorolie en cardan olie zijn goed op niveau. Zo te voelen, zien en ruiken is de cardanolie nog redelijk gezond. en ook de dikte klopt op basis van mijn vette vinger gevoel. Ik weet echter niet wanneer die voor het laatst vervangen is. Ik kocht deze in februari 2019 met iets meer dan 27k miles en nu staat hij op 39,5k miles. Dus grofweg 4000km per jaar.

Is de kruiskoppeling een onderdeel dat met enige frequentie in het vet gezet moet worden? Het zit aardig onbereikbaar. Overigens geen dood of moeilijk lopend punt in die koppeling, het wiel draait het prima door.

Edwin_rood-wit_Smink

Er van uitgaande dat de mls stand de originele is en niet  x-tje klokje rond of een andere teller, zal er hoogst waarschijnlijk geen sprake zijn van slijtage.
"vette vinger-gevoel' is natuurlijk niet echt een (goede) referentie om (zo textueel) over te oordelen.
Cardanolie wordt vaak vergeten in het onderhoud mee te nemen. Bij deze mls stand is dat ook niet nodig geweest, echter olie degradeert ook door veroudering.
-Hoe is de kleur van de cardanolie??
-Kruiskoppeling: indien de lagertjes of het gewricht versleten zijn zal je een hakend gevoel moeten krijgen als je het wiel 1 kant op rond draait.

Note: er zijn wel een aantal (3) gevallen bij mij bekend  waarbij de kruiskoppeling het begeven heeft, maar dat is zeker al weer 20 jaar geleden. vervangen is op zich niet heel lastig.

Edwin
Edwin Smink

www.sminkfotos.nl

Honda:                      Energica:
PC800  2 x                 Experia
CB500 
Ntv650 revere

+-Recent Topics

Vakantie Pinksteren 2025 door mothergoose
vrijdag 03 januari 2025, 18:06 uur

Advertentie Marktplaats door mothergoose
vrijdag 03 januari 2025, 13:42 uur

Nieuw motorpak aangeschaft door Tom
woensdag 01 januari 2025, 20:22 uur

_MRA Afsluitingen - actuele bestanden door JohanBaars
maandag 30 december 2024, 10:15 uur

Staat jullie motor leven ook stil???? door J-P
woensdag 18 december 2024, 19:32 uur

Powered by EzPortal