Auteur Topic: Hoe bereken je je remweg?  (gelezen 13055 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

schaa296

  • Gast
Hoe bereken je je remweg?
« Gepost op: maandag 12 februari 2007, 13:19 uur »
Altijd handig om te weten
Remwegformule
De remweg (S) is afhankelijk van snelheid (V) en remvertraging (A). De formule om de remweg te berekenen is: S= V² / 2xA

De snelheid dient naar m/sec te worden omgerekend. Hiervoor dient km/h te worden gedeeld door 3,6. Voorbeeld: 36 km/h gedeeld door 3,6 is 10m/sec.

De uitkomst (S) is de remweg in meters.

In onderstaande tabellen worden enkele afstanden gegeven.

http://members.home.nl/johngrimbergen/remwegformule.htm

Offline KWW

  • MV Pacific Coast Nederland
  • Kan niet beter, hoewel moet wel blijven posten
  • *
  • Berichten: 510
    • Bekijk profiel
Re: Hoe bereken je je remweg?
« Reactie #1 Gepost op: maandag 12 februari 2007, 18:45 uur »
Hadie Walter, leuk om te weten hoe je de remweg uitrekent, alleen als het er op aankomt weet ik het niet meer of ik heb geen tijd.
Maar ga vooral door om dit soort toch wel nuttige informatie aan ons door te geven, het zet je toch weer aan het denken als je vorige week nog even een dijkweggetje hebt aangeveegd.
Ik heb trouwens nog een leuke BMW R1150R van 2004 staan een van Harten Special met 12000km op de klok in nieuwstaat.
Dus wil je dijk echt schoonvegen met een BMW dan moet je deze hebben.
Groet uut Heldern
Kww-Gerard.

Roel

  • Gast
Re: Hoe bereken je je remweg?
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 15 februari 2007, 17:29 uur »
Maar dan vergeet je de reactie seconde? toch?

Roel

schaa296

  • Gast
Re: Hoe bereken je je remweg?
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 16 februari 2007, 08:38 uur »
Maar dan vergeet je de reactie seconde? toch?

Roel

In de 3e kolom van de tabel: "Afstand reactietijd bij 1 sec"
dussssss.....

greetz,

Big W(alter) ;D

Offline frans

  • MV Pacific Coast Nederland
  • Kan niet beter, hoewel moet wel blijven posten
  • *
  • Berichten: 562
  • Geslacht: Man
  • mooi blauw is niet bezopen
    • Bekijk profiel
Re: Hoe bereken je je remweg?
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 16 februari 2007, 14:23 uur »
Als ik eerst die remweg ga berekenen kom ik niet uit met één seconde reactietijd, dat gaat een paar tellen meer duren. Of ik dan nog in staat zal zijn ooit bijeenkomsten bij te wonen is op zijn minst twijfelachtig  ;),

frans

Offline SurfMan

  • Kan niet beter, hoewel moet wel blijven posten
  • *****
  • Berichten: 1113
  • Country: ls
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: Hoe bereken je je remweg?
« Reactie #5 Gepost op: zondag 18 februari 2007, 11:54 uur »
Voor het rijexamen moesten wij de volgende berekening leren. Het is niet helemaal met 145 decimalen achter de komma, maar het zou je een idee moeten geven. Overigens wijken de meters wel iets af van de berekening van de website van Walter. Misschien is een praktijktestje wel aardig :)


De snelheid in meters is te berekenen door: (snelheid / 10) * 3
Dus 120 km/u = (120 /10) * 3 = 12 * 3 = 36 m/s

De remweg is te berekenen door: (snelheid /10) * (snelheid / 10)
Dus 120 km/u = 12 * 12 = 144 meter

Remweg = reactieafstand (1 seconde) + remafstand

Met 120 km/u dus: 36 + 144 meter = 180 meter.

't Is geen rocket science, maar wel zonder periodieke tabel, zak japanner en lineaal te berekenen


Roel

  • Gast
Re: Hoe bereken je je remweg?
« Reactie #6 Gepost op: maandag 19 februari 2007, 23:03 uur »
wel zo makkelijk......

Offline frans

  • MV Pacific Coast Nederland
  • Kan niet beter, hoewel moet wel blijven posten
  • *
  • Berichten: 562
  • Geslacht: Man
  • mooi blauw is niet bezopen
    • Bekijk profiel
Re: Hoe bereken je je remweg?
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 22 februari 2007, 09:29 uur »
wel zo makkelijk......
Als het allemaal zou kloppen wel.
Maar natuurlijk ontbreken er een paar factoren:
  • hoe stroef is het wegdek?
  • hoeveel profiel heb je nog op je banden?
  • hoe goed kan je remmen? D.w.z. rem je maximaal tegen blokkeren aan, of knijp je uit alle macht - en dus door blokkerend(e) wiel(en) niet maximaal?
  • rem je op een rechte weg of in een bocht?
  • en zo voort, en zo verder

Offline SurfMan

  • Kan niet beter, hoewel moet wel blijven posten
  • *****
  • Berichten: 1113
  • Country: ls
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Re: Hoe bereken je je remweg?
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 22 februari 2007, 10:09 uur »
wel zo makkelijk......
Als het allemaal zou kloppen wel.
Maar natuurlijk ontbreken er een paar factoren:
  • hoe stroef is het wegdek?
  • hoeveel profiel heb je nog op je banden?
  • hoe goed kan je remmen? D.w.z. rem je maximaal tegen blokkeren aan, of knijp je uit alle macht - en dus door blokkerend(e) wiel(en) niet maximaal?
  • rem je op een rechte weg of in een bocht?
  • en zo voort, en zo verder

Afhankelijk van de situatie waarin je de getallen wilt weten, heb je een bepaalde accuratesse nodig. Als je effe snel een afstand wilt weten, met standaard parameters, dan is de simpele berekening voldoende. Heb je tijd over, en hogere natuurkunde als hobby, dan zou je alle factoren mee kunnen nemen.

Overigens ben je een aantal niet onbelangrijke zaken vergeten:

- luchtweerstand, in cominatie met de hoogte. (Op de Mount Everest zal je een langere remweg hebben, omdat er minder luchtweerstand is)
- windsnelheid (tegenwind, of wind in de rug?)
- extra bagage. Ik heb een litertje olie en een litertje koelvloeistof standaard achterin liggen. Afhankelijk van het soortelijk gewicht van de beide vloeistoffen sleep ik meer massa mee.
- buitentemperatuur, i.v.m. de beinvloeding van de samenstelling van het rubber van de banden.
- gewicht van de bestuurder
- gewicht van de inhoud van de zakken van de bestuurder
- ......

En zo kun je natuurlijk nog wel even doorgaan.

Offline frans

  • MV Pacific Coast Nederland
  • Kan niet beter, hoewel moet wel blijven posten
  • *
  • Berichten: 562
  • Geslacht: Man
  • mooi blauw is niet bezopen
    • Bekijk profiel
Re: Hoe bereken je je remweg?
« Reactie #9 Gepost op: zondag 25 februari 2007, 10:59 uur »
Daarom eindigde ik ook met én zo voort, en zo verder'.
Fei tblijft dat je op het kritieke moment toch geen tijd hebt om het uit te rekenen. En tijdens het rijden uitrekenen kan natuurlijk wel, maar dan moet je ook nog goed inschatten wat je afstand tot de voorligger is. En dan moet je óók nog weten hoe goed er voor je geremd kan worden in noodgevallen. Want als je voorligger beter kan remmen dan jij heb je wat meer ruimte nodig! Of de volledige remweg vrij houden. Maar dan kom je vanzelf tot stilstand door al het verkeer dat die grote tussenruimte gaat gebruiken.

Bm-oeetje

  • Gast
Re: Hoe bereken je je remweg?
« Reactie #10 Gepost op: zondag 04 maart 2007, 18:15 uur »
Beste motorliefhebbers,

Inde formule speelt Massa (vertaal:gewicht geen rol)
Mijn motorfiets remt net zo hard met 1 persoon als met 3. (uitgeprobeerd op het circuit van Lelystad)
De remmen van jouw motorfiets zijn berekend op de maximaal toegestane massa, ledig gewicht en laadvermogen.
Warme en koude banden maakt wel verschil uit in minder of meer grip.
Wat veel belangrijker is:

De reaktieseconde: hoe alert ben ik als motorrijder, houd ik rekening met voor de motorrijder verkeersonveilige situaties?

Mijn snelheid: want een verdubbeling van de snelheid betekent natuurkundig gezien een ver-4-voudiging van mijn remafstand.

Het grootste probleem van de gemiddelde motorrijder: ze kunnen niet remmen!

Gr.Bm-oweetje

Gr.Bm-oweetje

Offline frans

  • MV Pacific Coast Nederland
  • Kan niet beter, hoewel moet wel blijven posten
  • *
  • Berichten: 562
  • Geslacht: Man
  • mooi blauw is niet bezopen
    • Bekijk profiel
Re: Hoe bereken je je remweg?
« Reactie #11 Gepost op: zondag 04 maart 2007, 22:36 uur »
Beste motorliefhebbers,

Inde formule speelt Massa (vertaal:gewicht geen rol)
Mijn motorfiets remt net zo hard met 1 persoon als met 3. (uitgeprobeerd op het circuit van Lelystad)
De remmen van jouw motorfiets zijn berekend op de maximaal toegestane massa, ledig gewicht en laadvermogen.

Dan heb je een bijzonder voertuig. Want bij de gemiddelde auto of motor maakt het gewicht wel degelijk verschil voor de lengte van de remweg. Ik heb dat niet zelf uitgeprobeerd, maar al vaak in testen in auto- en motorbladen gelezen.
De remmen zijn - als de fabrikant het goed gedaan heeft - inderdaad afgestemd op het maximaal toelaatbare gewicht. Maar dat wil niet zeggen dat je met een lichtere last niet eerder stil staat. Hoewel er gevallen bekend zijn van bestelauto's die met een zwaardere belading eerder stilstaan dan met alleen een bestuurder, doordat de wrijvingsweerstand beter werd.

Bm-oeetje

  • Gast
Re: Hoe bereken je je remweg?
« Reactie #12 Gepost op: zondag 04 maart 2007, 23:14 uur »
Alleen bij overbelading.

De complete formule:

Sstop = V x T plus V2/2a

V x T ; snelheid maal tijd = reaktietijd

V in het kwadraat gedeeld door 2x remvertraging = remafstand

Sorry, geen massa.

Gr.Bm-oweetje

Offline frans

  • MV Pacific Coast Nederland
  • Kan niet beter, hoewel moet wel blijven posten
  • *
  • Berichten: 562
  • Geslacht: Man
  • mooi blauw is niet bezopen
    • Bekijk profiel
Re: Hoe bereken je je remweg?
« Reactie #13 Gepost op: zondag 11 maart 2007, 13:00 uur »
Alleen bij overbelading.

De complete formule:

Sstop = V x T plus V2/2a

V x T ; snelheid maal tijd = reaktietijd

V in het kwadraat gedeeld door 2x remvertraging = remafstand

Sorry, geen massa.

Gr.Bm-oweetje
Die massa zit er wel degelijk in. Impliciet in de waarde voor de remvertraging. Die is afhankelijk van de capaciteit van de remmen en de massa! Met het toenemen van de massa neemt de remvertaging af bij gelijkblijvende capaciteit van de remmen.

Bm-oeetje

  • Gast
Re: Hoe bereken je je remweg?
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 13 maart 2007, 15:49 uur »
Volgens mij gaan ze er in de formule vanuit dat de remmen berekend zijn voor het voertuig.

Gr.Bm-oweetje